آیبز خیزش نسل نهم؛ ایکس‌باکس سری ایکس و اس - آی بز

کنسول‌های نسل نهم بازی‌های ویدیویی آماده‌شده‌اند و تنها چند روز تا عرضه‌ی آن‌ها باقی مانده. در نتیجه تصمیم گرفتیم در چند مقاله‌ی جامع، کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس و اس را بررسی کنیم. البته نسل جدید کارت گرافیک‌های شرکت‌های انویدیا و ای‌ام‌دی هم با قدرت‌هایی بی‌سابقه، همین روز‌ها معرفی شدند که پاسخی هستند به کنسول‌های نسل جدید. در نتیجه برای این که به طور کامل به استقبال نسل جدید برویم تصمیم گرفتیم علاوه بر مقاله‌های کنسولی، یک مقاله‌ی جداگانه مخصوص پلتفرم کامپیوتر‌های شخصی نیز منتشر کنیم. در این قسمت از این سری مقالات، کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس را بررسی خواهیم کرد.
هفت سال از فاجعه‌ی عرضه‌ی ایکس‌باکس وان که کنسول نسل قبلی مایکروسافت محسوب می‌شود، می‌گذرد و شرکت مایکروسافت از اشتباهات خود کاملا درس گرفته. نسل قبلی، مایکروسافت به جای تمرکز روی قشر اصلی مخاطبان خود، تلاش فراوانی کرد که ایکس‌باکس را به یک دستگاه سرگرمی تبدیل کند که هیچ تمرکزی نداشت و حتی معلوم نبود بازی‌های ویدیویی چندمین اولیت این کنسول هستند. حالا مایکروسافت به جای سردرگمی‌ها، تمام تمرکز خود را روی بازی‌های ویدیویی گذاشته و با قدرت جلو می‌رود. به لطف رهبری فیل اسپنسر ایکس‌باکس به راه راست بازگشته و کنسول‌های جدید مایکروسافت آینده‌ای روشن دارند.
طراحی کلی
در نسل نهم، شرکت مایکروسافت قرار است کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس را به جهانیان عرضه کند. در این نسل، انتظارات گیمر‌ها بسیار بالا رفته و کار شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی سخت شده. در نتیجه بر خلاف نسل قبلی که یک کنسول اصلی داشتیم و یک نسخه‌ی تقویت شده، در این نسل شرکت مایکروسافت یک کنسول اصلی دارد که بیش‌تر توجه و تبلغات به آن معطوف شده‌اند و این کنسول یک نسخه‌ی ضعیف‌تر و ارزان‌تر دارد.

کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، کنسول اصلی شرکت مایکروسافت در نسل نهم است که قدرتی باورنکردنی در مقایسه با کنسول‌های نسل قبل شرکت مایکروسافت دارد. البته هر پیشرفتی هزینه‌ای دارد و یکی از هزینه‌های پیشرفت کنسول نسل نهم شرکت مایکروسافت، قیمت ۵۰۰ دلاری آن است. ایکس‌باکس سری ایکس قیمتی برابر با کنسول تقویت شده و لوکس نسل هشتم مایکروسافت، ایکس باکس وان ایکس دارد.
قیمت کنسول نسل جدید مایکروسافت بالا رفته و احتمالا بسیاری از افراد ممکن است توانایی هزینه کردن برای این کنسول را نداشته باشند؛ در نتیجه شرکت مایکروسافت نسخه‌ای ضعیف‌تر و ارزان‌تر را نیز طراحی کرده که ایکس‌باکس سری اس نام دارد و قیمتی معادل ۳۰۰ دلار دارد. برای کاهش قیمت این کنسول شرکت مایکروسافت مجبور به استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی اصلی ضعیف‌تر شده و از خیر افزودن درایو خواندن دیسک‌های نوری گذشته. البته پردازنده‌های ضعیف‌تر کنسول ایکس‌باکس سری اس دمای کم‌تری از پردازنده‌های کنسول اصلی تولید خواهند کرد که باعث می‌شود هزینه‌ی سخت‌افزار خنک‌کننده نیز کاهش یابد.
روی سیستم خنک‌کننده‌ی هر دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و اس تفکر بسیاری شده و قرار است کارآمد و کم سروصدا باشد. شکل نامتعارف کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به دلیل طراحی خنک‌کننده‌ی این کنسول است که توانایی بالایی در کاهش دمای این کنسول دارد. قدرت بالای این خنک‌کننده‌ها باعث می‌شود قطعات اصلی این کنسول از نظر دمایی محدود نشوند و بتوانند همواره با قدرت بالایی فعالیت کنند. کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارند که این سخت‌افزار‌ها سیستم خنک‌کننده‌ای قوی می‌طلبند.
سخت‌افزار
هر دو مدل کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس از پردازنده‌های ۷ نانومتری شرکت ای‌ام دی استفاده می‌کنند. پردازنده‌ی هشت هسته‌ای رایزن با معماری Zen 2 روی این کنسول‌ها نصب شده. کنسول ایکس‌باکس سری ایکس پردازنده‌ای با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز و برادر کوچک‌تر این کنسول، ایکس‌باکس سری اس پردازنده‌ای کمی ضعیف‌تر با فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز دارد.
البته توسعه‌دهندگان می‌توانند از پردازنده‌های این کنسول‌ها به صورت چند رشته‌ای نیز استفاده کنند. کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس در صورت فعال کردن قابلیت پردازش چند رشته‌ای، پردازنده‌هایی هشت هسته و شانزده رشته‌ای با فرکانس به ترتیب، ۳.۶ و ۳.۴ گیگاهرتز خواهند داشت. با این که فعال کردن حالت چند رشته‌ای از فرکانس پردازنده‌ی کنسول ۲۰۰ مگاهرتز می‌کاهد، این قابلیت کارایی پردازنده را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. فعال کردن قابلیت چند رشته‌ای شدن پردازنده به خود توسعه‌دهندگان بازی‌ها سپرده شده. برای افزایش کارایی حاصل از این قابلیت، از نظر فنی بازی مورد نظر باید توانایی استفاده از ۱۶ رشته را داشته باشد و توسعه‌دهنده‌ها بعد از بهینه سازی، این قابلیت را فعال کنند.
در اصل این پردازنده‌ی هشت هسته‌ای از دو خوشه‌ی چهار هسته‌ای تشکیل شده. البته تمام ۸ هسته‌ی پردازشی برای اجرای بازی‌ها فعال نخواهند بود. همیشه یکی از هسته‌های پردازنده‌ی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس برای محاسبات سیستم‌عامل و دیگر فعالیت‌های این کنسول غیر از بازی فعالیت می‌کند. در نتیجه حقیقتا ۷ هسته‌ی پردازشگر این کنسول‌ها برای بازی‌های ویدیویی قابل‌استفاده خواهند بود.

کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس از پردازنده‌های گرافیکی شرکت ای‌ام‌دی با معماری RDNA 2.0 استفاده می‌کنند. این معماری جدید بازدهی فوق‌العاده‌ای دارد و نکته‌ی جالب این‌جاست که هنوز وارد بازار کامپیوترهای شخصی نشده و کنسول‌ها اولین جایی هستند که می‌توانیم پردازنده‌های گرافیکی ساخته شده با این معماری را ببینیم. تفاوت میان کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس هنگام مقایسه‌ی پردازنده‌های گرافیکی این دو کنسول بسیار برجسته‌تر می‌شوند.
پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ۵۲ هسته‌ی پردازشی دارد و با فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز برای هسته‌ی مرکزی، به صورت تئوری قدرتی برابر با ۱۲.۱۵۵ ترافلاپس دارد. در مقابل این کنسول قدرتمند، کنسول ایکس‌باکس سری اس تنها ۲۰ واحد پردازشی با فرکانس ۱.۵۵ گیگاهرتز دارد که به این کنسول قدرتی معادل با ۴ ترافلاپس می‌دهد.
برای این که بتوان توان پردازشی کارت‌های گرافیک را به شکل تئوری بررسی کرد، مقیاس FP32 در نظر گرفته شده. مقدار این ویژگی، با یافتن دوبرابر تعداد تعداد واحد‌های سایه‌زنی چیپ گرافیک ضرب‌در فرکانس هسته‌ی مرکزی محاسبه می‌شود و واحد آن ترافلاپس است. البته این مقیاس نشان دهنده‌ی مطلق برای قدرت نیست و نمی‌تواند به طور دقیق توانایی پردازنده‌ی گرافیکی را نشان دهد.
شرکت مایکروسافت برای ساخت و تنظیم پردازنده‌های اصلی و گرافیکی کنسول‌های نسل نهم ایکس‌باکس، ثبات را مهم‌ترین هدف خود قرار داده؛ به شکلی که فرکانس پردازنده‌های این کنسول‌ها در هر شرایط ثابت خواهند ماند و نه به خاطر فشار تحت دمای بالا کاهش پیدا می‌کنند و نه می‌توان آن‌ها را اورکلاک کرد.
در نسل نهم استفاده از حافظه‌های سخت که به اختصار، اس‌اس‌دی نامیده می‌شوند به استاندارد جدید تبدیل شده. کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس از این نوع حافظه استفاده می‌کنند. سرعت بالای این نوع از حافظه‌ها قابلیت‌های جالبی را برای کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس ممکن می‌کند. برای مثال با سرعت خواندن اطلاعات بسیار بالای این حافظه‌ها، مدت زمان بارگذاری بازی‌ها بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

ایکس‌باکس سری ایکس یک حافظه‌ی یک ترابایتی دارد اما کنسول ایکس‌باکس سری اس حافظه‌ای با ظرفیت تنها ۵۱۲ گیگابایت دارد. با توجه به حجم بسیار بالای بازی‌های امروز که بعضا به ۱۵۰ گیگابیت نیز می‌رسند و این که قرار است کنسول ایکس‌باکس سری اس کاملا دیجیتالی باشد، حافظه‌ی کم این کنسول نگران کننده است.
شرکت مایکروسافت راه حل جالبی برای افزایش حافظه‌ی این کنسول‌ها دارد. این شرکت در یک همکاری با شرکت معروف ساخت تجهیزات ذخیره‌ساز، یعنی «سیگیت» (Seagate) حافظه‌های جانبی کوچک و بامزه‌ای ساخته. حافظه‌های جانبی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس اندازه‌ای در حد یک فلش مموری معمولی دارند و به راحتی به پشت کنسول وصل می‌شوند. این حافظه‌های جانبی مانند حافظه‌ی اصلی این کنسول، اس‌اس‌دی هستند و کارایی آن‌ها با حافظه‌ی اصلی برابری می‌کند. البته برای این کنسول‌ها می‌توان از حافظه‌های اکسترنال معمولی هم استفاده کرد اما استفاده از این حافظه‌ها تنها برای پشتیبان‌گیری از داده‌های بازی‌های نصب شده و اجرای بازی‌های نسل قبلی روی این کنسول ممکن است. (در ادامه‌ی مطلب، راجع به پشتیبانی این کنسول‌ها از بازی‌های نسل قبلی صحبت خواهیم کرد)

کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس از حافظه‌های GDDR 6 برای حافطه‌ی موقت اصلی و حافظه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی استفاده می‌کنند. کنسول قوی‌تر، یعنی ایکس‌باکس سری ایکس ۱۶ گیگابایت حافظه دارد. مانند دیگر قطعات اصلی این دو کنسول، کنسول ایکس‌باکس سری اس کم‌توان‌تر است و تنها ۱۰ گیگابایت حافظه دارد. البته لازم به ذکر است که حدود دو گیگابایت از این حافظه‌ی این کنسول‌ها توسط خود سیستم اشغال می‌شود.
خوش‌بختانه به لطف سرعت بسیار بالای حافظه‌ی دایمی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس، کار حافظه‌ی موقت این کنسول‌ها چندان سخت نیست. سرعت بالای حافظه‌ی اس‌اس‌دی باعث می‌شود جریان منابع بازی‌ها بسیار سریع‌تر باشد و بازی‌ها حتی با حافظه‌های موقت محدود، به خوبی اجرا شوند.
بد نیست برای این‌که دید دقیق‌تری از قدرت این کنسول داشته باشیم، قدرت آن را با کنسول‌های نسل قبلی شرکت مایکروسافت مقایسه کنیم. پردازنده‌های اصلی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، قدرتی هشت برابر کنسول ایکس‌باکس وان ایکس ارایه می‌دهند. جهشی که این کنسول‌ها داشته‌اند شگفت انگیز است. در این نسل برخلاف کنسول‌های میان‌نسلی قبلی، شرکت مایکروسافت توجه بسیاری روی بخش‌های دیگری غیر از پردازنده‌ی گرافیکی کنسول، مانند پردازنده‌ی اصلی، حافظه و سیستم خنک‌کننده داشته.
پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس قدرت تئوری هشت برابر کنسول ایکس‌باکس وان و دو برابر پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس دارد. فراموش نکنیم که ایکس‌باکس وان میانه‌های نسل هشتم عرضه شد و قدرتمندترین کنسول تا پیش از این محسوب می‌شد پس قدرتی دو برابر این کنسول قابل توجه است.
از سمت دیگر، پردازشگر گرافیک ۴ ترافلاپسی کنسول ایکس‌باکس سری اس از نظر تئوری ضعیف‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس است که ۶ ترافلاپس توان محاسبه دارد. اما در بازی‌هایی نسل قبلی این کنسول توانسته کارایی تقریبا در حد کنسول ایکس‌باکس وان ایکس داشته باشد.
با این تفاسیر، مقایسه کردن توان پردازشی تئوری کنسول‌های نسل جدید و نسل قبلی دیگر نمی‌تواند نماینده‌ی دقیقی از تفاوت توان میان این کنسول‌ها باشد. کنسول‌های نسل نهم به قابلیت‌های بسیاری مانند حافظه‌ی اس‌اس‌دی سریع و پردازنده‌های اصلی قدرتمند مجهز هستند و هم‌چنین از روش‌های نرم‌افزاری بسیاری برای تسریع محاسبات استفاده می‌کنند.

کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس با استفاده از رابط HDMI 2.1 به نمایشگر متصل می‌شوند. این رابط می‌تواند تصاویر را با وضوح ۴K و نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه انتقال دهد. کنسول ایکس‌باکس سری ایکس قدرت بسیار بالایی دارد و به خوبی می‌تواند از پس این وضوح تصویر و نرخ فریم بالا بر بیاید؛ اما کنسول ایکس‌باکس سری اس توانایی اجرای بازی‌ها با این وضوح تصویر و نرخ فریم بالا را ندارد و در اصل برای وضوح و نرخ فریم پایین‌تر طراحی شده.
کنسول ایکس‌باکس سری اس تمام بازی‌های کنسول قوی‌تر این نسل از مایکروسافت را می‌تواند اجرا کند. مایکروسافت برای کاهش هزینه‌ی این کنسول مسیر هوشمندانه‌ای را انتخاب کرده و بیش‌ترین صرفه‌جویی را با کاهش قدرت پردازنده‌ی گرافیکی انجام داده.
بهینه‌سازی یک بازی برای کنسولی با پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تر دردسر کم‌تری از بهینه‌سازی برای کنسولی با پردازنده‌ی اصلی ضعیف‌تر است. اگر قدرت پردازنده‌ی گرافیکی کم‌تر باشد می‌توان به راحتی از منابعی با کیفیت کم‌تر استفاده کرد و کیفیت جلو‌های بصری را کاهش داد یا حتی بسیاری از آن‌ها را حذف کرد. فراموش نکنیم که این کنسول برای وضوح تصویر پایین‌تری از ۴K ساخته شده که سنگینی محاسبات روی پردازنده‌ی گرافیکی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
در مقابل برای اجرای یک بازی روی پردازنده‌ی اصلی ضعیف‌تر نیاز است بازی را به طور اساسی تغییر داد زیرا برای مثال به خاطر ضعف پردازنده‌ی اصلی، دنیای بازی باید کوچک‌تر باشد یا تعداد هوش‌مصنوعی‌های حاضر در محیط کم‌تر باشند.
به همین دلیل شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته تا هزینه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی خود را کاهش دهد. دیگر صرفه‌جویی مایکروسافت در حافظه‌های موقت کنسول ایکس‌باکس سری اس بوده. کم‌تر بودن حافظه‌ی موقت می‌تواند دردسرساز شود اما این قضیه به موازات کاهش قدرت گرافیکی این کنسول رخ داده.
حجم عظیمی از حافظه‌های موقت صرف نگه‌داری منابع و بافت‌های بازی‌ها می‌شود و احتمال می‌دهیم کنسول ایکس‌باکس سری اس منابع سبک‌تری داشته باشد. همچنین این حافظه محل نگه‌داری فریم‌های رندر شده است و کم‌تر بودن وضوح تصویر هدف گرفته شده برای این کنسول نیز نیاز به حافظه‌ی موقت را کم‌تر می‌کند. فراموش نکنیم کنسول ایکس‌باکس سری اس حافظه‌ی اصلی بسیار سریعی دارد که می‌تواند در کنار حافظه‌ی موقت این کنسول فعالیت کند و فعالیت‌های حافظه‌ی موقت را با خود تقسیم کند. کیفیت کم‌تر منابع‌بازی‌ها روی این کنسول حجم کلی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد که می‌تواند تا حدی کم بودن حجم حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی این کنسول را جبران کند.
کنترلر کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس تغییر اساسی در مقایسه با کنسول ایکس‌باکس وان ندارد. بر خلاف شرکت سونی که ویژگی‌های جدید و انقلابی به کنترلر کنسول خود اضاف کرده، مایکروسافت به طراحی قبلی چسبیده و صرفا آن را کمی بهتر کرده. حقیقتا کنترلر کنسول ایکس‌باکس وان بسیاری خوش‌دست است و نیاز جدی به تغییرات ندارد.
البته این کنترلر بهبود‌هایی بدون تغییر طراحی اصلی داشته و پهنای باند اتصال آن به کنسول افزایش یافته. این قضیه باعث می‌شود سرعت انتقال اطلاعات ناشی از فشردن دکمه‌ها با سرعت بسیار بالایی به صفحه‌ی نمایش منتقل شوند.
قابلیت‌های مخصوص
کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس قابلیت‌های متعددی دارند. بعضی از این قابلیت‌ها کیفیت بازی‌ها را افزایش، بعضی سنگینی محاسبات را کاهش و بعضی تجربه‌ی بهتری از این کنسول‌ها به بازی‌کن می‌دهند.
رهگیری پرتو (Raytracing)
یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های گرافیکی که در چند سال گذشته‌ی بازی‌های ویدیویی شاهد بودیم اضافه شدن قابلیت رندرگیری با استفاده از فناوری رهگیری پرتو است. این فناوری با محاسبه‌ی دقیق برخورد پرتو‌های نور به اجسام، صحنه‌ها و جلوه‌هایی با کیفیت خارق‌العاده خلق می‌کند. البته فناوری رهگیری پرتو چیز جدیدی نیست و سال‌ها در خلق فیلم‌ها و انیمیشن‌ها استفاده شده. در چند سال گذشته به لطف قدرت بسیار بالای پردازنده‌های گرافیکی جدید امکان استفاده از این فناوری در بازی‌ها به شکل آنی ممکن شده.
فناوری رهگیری پرتو می‌تواند جلو‌های بصری چشم‌نوازی مانند بازتاب‌های بی‌نقص، سایه‌های دقیق و نورپردازی سراسری به بازی‌ها اضافه کند. با استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند کنسول ایکس‌باکس سری ایکس می‌توان از فناوری رهگیری پرتو در بازی‌ها استفاده کرد. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید کنسول ایکس‌باکس سری اس قدرت کافی برای بهبود ظاهر بازی‌ها از طریق رهگیری پرتو را ندارد و این قابلیت فقط مخصوص کنسول قوی‌تر مایکروسافت است.
می‌توان از این فناوری بدون استفاده از سخت‌افزار مخصوص و فقط با استفاده از سی‌پی‌یو به شکل نرم‌افزاری استفاده کرد؛ اما این حالت اجرا بسیار کند‌تر از اجرا به کمک سخت‌افزار مخصوص این تکنیک است. شرکت ای‌ام‌دی در جدیدترین معماری پردازنده‌های گرافیکی خود به طور مستقیم از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند که می‌تواند اجرای این روش پردازش تصویر را راحت‌تر کند.

سایه‌زنی متغیر (Variable Rate Shading)
یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس سایه‌زنی متغیر است که رندر گرفتن از صحنه‌ها را سریع‌تر می‌کند. این تکنیک، صحنه‌های بازی را بررسی می‌کند و پردازنده‌ی گرافیکی را راهنمایی می‌کند که قسمت‌های مهم‌تر را با کیفیتی بالاتر رندر کند. برای مثال قسمت‌های جانبی که نیازی به جزییات چندان ندارند با کیفیت پایین‌تری به تصویر کشیده می‌شوند و قسمت‌های مهم‌تر مانند شخصیت‌های بازی با کیفیتی بالاتر به تصویر کشیده خواهند شد. در نهایت، این تکنیک باعث می‌شود بدون ایجاد تاثیری قابل‌رویت روی تصویر، از پردازنده‌ی گرافیکی استفاده‌ی بهینه‌تری شود.

ازسرگیری سریع (Quick Resume)
به لطف اس‌اس‌دی پرسرعت کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس می‌توان در هر بخشی از بازی‌ها خارج شد و دوباره به همان قسمت از بازی بازگشت. استفاده از این قابلیت دیگر صفحه‌ی بارگذاری بازی را نخواهد داشت و صرفا بعد از چند ثانیه، بازی را دقیقا جایی که رها شده بود باز می‌کند. قابلیت ازسرگیری سریع وضعیت بازی را روی حافظه ذخیره می‌کند و حتی با خاموش و روشن شدن کنسول هم مختل نمی‌شود. البته محدودیت‌هایی برای این قابلیت وجود دارد. برای مثال نمی‌توان تمام بازی‌های کنسول را به طور هم‌زمان در این حالت قرار داد.

اشتراک ایکس‌باکس گیم پس
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت مایکروسافت، اشتراک معرکه‌ی این شرکت برای بازی‌های ویدیویی است. این اشتراک که ایکس‌باکس گیم پس نام دارد، به شما اجازه می‌دهد به ازای پرداخت هزینه‌ی ماهیانه، به لیست عظیمی از بازی‌های کنسول‌های ایکس‌باکس دسترسی داشته باشید. در مدت این یک ماه هیچ محدودیتی برای استفاده از بازی‌های پشتیبانی شده توسط این اشتراک وجود ندارد. تقریبا تمام بازی‌های جدیدی که برای کنسول‌های ایکس باکس عرضه می‌شوند وارد لیست بازی‌های ایکس‌باکس گیم پس می‌شوند و می‌توان گفت این اشتراک بازی‌کنان را از خرید بازی بی‌نیاز می‌کند.
پشتیبانی از بازی‌های نسل قبلی
از دیگر قابلیت‌هایی که در نسل نهم کنسول‌ها باب شده، پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل است. خوش‌بختانه کنسول‌های ایکس‌باکس از معماری‌های مشابهی استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس می‌توانند بازی‌های تمام کنسول‌های دیگر ایکس‌باکس دیگر را بدون دردسر اجرا کنند. یعنی حتی می‌توان بازی‌های کنسول اصلی ایکس‌باکس که هم‌عصر با کنسول پلی‌استیشن ۲ است را نیز روی این کنسول تجربه کرد.
البته در صورت امکان، از قدرت اضافه‌ی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس برای اجرای بازی‌های قدیمی‌تر نیز استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان بازی‌های قدیمی را با وضوح تصویر بالاتر یا قابلیت اچ‌دی‌آر تجربه کرد. اس‌اس‌دی سریع کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس هم بی‌استفاده نمی‌ماند و سرعت بارگذاری بازی‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین بعضی از بازی‌ها بروزرسانی‌هایی دریافت می‌کنند که کیفیت این بازی‌ها را برای اجرا روی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس ارتقا می‌دهند. لازم به ذکر است شرکت مایکروسافت اعلام کرده بازی‌های نسل هشتم که ارتقای گرافیکی برای کنسول ایکس‌باکس وان ایکس دریافت کردند، بدون ارتقای گرافیکی روی کنسول ضعیف‌تر این نسل، یعنی ایکس‌باکس سری اس اجرا خواهند شد.

تحویل هوشمند (Smart Delivery)
بعضی از بازی‌های فعلی برای هر دو نسل هشتم و نهم کنسول‌های ایکس‌باکس وجود دارند. تحویل هوشمند به بازی‌کنان اجازه می‌دهد تنها با یک‌بار خریداری کردن بازی‌ها، آن‌ها را روی هر دو نسل آخر ایکس‌باکس اجرا کنند. برای مثال می‌توان با خرید دیسک بازی سایبرپانک ۲۰۷۷، دیسک را روی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس و همچنین ایکس‌باکس وان اجرا کرد و نیازی به داشتن نسخه‌های جداگانه برای هر نسل از کنسول‌ها نیست.
اچ‌دی‌آر خودکار
کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس می‌توانند بازی‌هایی که از تکنولوژی اچ‌دی‌آر برای بهبود رنگ‌های تصاویر خود استفاده نمی‌کنند را با این تکنولوژی زیباتر کنند. این موضوع تاثیری چندانی روی فعالیت پردازنده‌های کنسول‌ها ندارد و بدون دردسر& تمام بازی‌ها را به حالت اچ‌دی‌آر مزین می‌کند. برای اعمال اچ‌دی‌آر خودکار نیازی به دخالت توسعه‌دهندگان بازی نیست و حتی می‌توان از این قابلیت برای بازی‌های نسل‌های قبلی نیز استفاده کرد.

پروژه‌ی آکوستیک
کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس به توسعه‌دهندگان بازی‌ها اجازه می‌دهد تا سیستم صوتی جدیدی را در بازی‌ها اجرا کنند. این سیستم جدید باعث می‌شود صداهای محیطی همانند دنیای واقعی، در محیط‌ها پخش شوند و بازتاب داشته باشند. این ویژگی پخش شدن صدا در محیط را یک مرحله جلو می‌برد و افکت‌های صوتی بازی‌ها را واقعی‌تر می‌کند. برای این قابلیت سخت‌افزار جداگانه‌ای به کنسول‌های نسل نهمی ایکس‌باکس اضافه شده.

جمع‌بندی
کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس قدم‌هایی استوار از شرکت مایکروسافت محسوب می‌شوند. مایکروسافت کنسول‌هایی قدرتمند طراحی کرده و قابلیت‌هایی به درد بخور در آن‌ها قرار داده. این کنسول‌ها اهداف مشخصی دارند و به خوبی برای هدف‌های مشخص‌ شده‌ی خود طراحی شده‌اند.
کنسول ایکس‌باکس سری ایکس می‌تواند بازی‌کن‌های حرفه‌ای که تجربه‌ای تراز اول می‌خواهند را به خوبی راضی می‌کند. این کنسول در اصل برای اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه ساخته شده و حتی می‌تواند بعضی بازی‌ها را با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه و وضوح تصویر پایین‌تر اجرا کند. شرکت مایکروسافت برای ارایه‌ی یک محصول سطح بالا تلاش قابل تقدیری کرده؛ طوری که می‌توانیم این کنسول زیبا و جمع‌و‌جور را تحسین کنیم.

کنسول ایکس‌باکس سری اس در مقایسه با کنسول گران‌تر مایکروسافت در این نسل، ضعیف‌تر است اما در عوض این سازش‌ها، ۲۰۰ دلار از قیمت کنسول قوی‌تر کاسته شده. کنسول ایکس‌باکس سری اس می‌تواند برای کسانی که به جهت تفریح بازی‌های ویدیویی را تجربه می‌کنند یا کسانی که قصد خرید پلتفرم ثانویه برای بازی‌های ویدیویی دارند، انتخابی ایده‌آل باشد. هدف اصلی این کنسول اجرای بازی‌ها با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح‌های تصویر فول اچ‌دی یا ۱۴۴۰p است.
کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس از اشتراک وسوسه‌انگیز شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند که اخیرا با اشتراک بازی‌های شرکت الکترونیک آرتز (EA) ادغام شده. حتی یک برنامه‌ی فروش مخصوص نیز برای این کنسول‌ها در نظر گفته شده. طبق این برنامه می‌توان هزینه‌ی کنسول‌ها را به شکل ماهیانه پرداخت کرد و علاوه بر کنسول‌ها، اشتراک بازی‌های ایکس‌باکس را نیز دریافت کرد. البته نیازی به یادآوری نیست که خرید قسطی کنسول ایکس‌باکس از مایکروسافت در مملکت ما ممکن نیست.

Xbox Series X
Xbox Seris S

اندازه
۳۰۱ x 151 x 151 mm
۲۷۵ x 151 x 63.5 mm

پردازنده‌ی اصلی
AMD Zen 2, 8 Cores @ 3.8 GHz (3.6 With SMT)
AMD Zen 2, 8 Cores @ 3.6 GHz (3.4 With SMT)

پردازنده‌ی گرافیکی
AMD NAVI RDNA 2.0, 52 CUs @ 1.825 GHz, 12.155 Teraflops
AMD NAVI RDNA 2.0, 20 CUs @ 1.55 GHz, 4 Teraflops

حافظه‌ی رم
GDDR6, 16 GB
GDDR6, 10 GB

حافظه‌ی ذخیره‌ی اطلاعات
custom NVMe SSD, 1 TB
custom NVMe SSD, 512 GB

دیسک نوری
Yes
No

قابلیت‌ها
RaytracingVariable Rate ShadingQuick ResumeXbox Game PassBackward CompatibilitySmart DeliveryAuto HDRProject Acoustics

قیمت
۵۰۰ $
۳۰۰ $

کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) عرضه خواهند شد. ایکس‌باکس سری ایکس، کنسول قوی‌تر مایکروسافت در نسل نهم است و ۵۰۰ دلار قیمت دارد در حال که کنسول ضعیف‌تر مایکروسافت تنها ۳۰۰ دلار قیمت دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 239 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 18 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها