آیبز حدود ۹۰ درصد هواپیماهای بویینگ ۷۸۷ یک مشکل عمده در دم افقی دارند - آی بز

مشکلات بویینگ با هواپیمای دریم‌لاینر ۷۸۷ خود همچنان ادامه دارد. این بار وضعیت پایدارکننده‌ی افقی در این هواپیما باعث نگرانی شده است زیرا ممکن است شکاف‌های بیش از حد مجاز بین اجزای آن وجود داشته باشد.
مهندسان بویینگ در اوایل سال جاری پس از یک بازرسی داخلی این مشکل را کشف کردند. این موضوع می‌تواند ۸۹ درصد از هواپیماهای ۷۸۷ دریم‌لاینر (Dreamliner) تولید شده تا کنون را تحت تأثیر قرار دهد زیرا شکاف‌های کوچک منجر به فرسودگی زودتر از موعد خواهد شد.
به گفته‌ی بویینگ این مشکل در هنگام مونتاژ ایجاد شده و بخش‌هایی از تثبیت‌کننده‌ی افقی اشتباه به هم متصل شده‌اند. سخنگوی بویینگ در این زمینه به سیاتل تایمز گفت: «برخی از قطعات در طی فرآیند ساخت با نیروی بیشتری نسبت به میزان تعیین شده، به هم متصل شده‌اند.»
این امر می‌تواند باعث ایجاد شکاف بین قطعات در پایدارکننده‌ی افقی شده باشد. شکاف‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند بیش از مقدار مجاز ۵ هزارم اینچ (۰٫۱۲۷ میلی‌متر) باشد و باعث فرسودگی زودتر قطعات شود.
اگرچه سخنگوی بویینگ در این‌باره گفت: «این موضوع یک مشکل فوری در ایمنی پرواز نیست زیرا هیچ یک از هواپیماهای فعال در حال خدمت، در حال حاضر این فرسودگی را تجربه نخواهند کرد.» این شرکت هواپیماسازی، به‌تازگی هزارمین هواپیمای ۷۸۷ دریم‌لاینر خود را تولید کرده است. اما مشکل فعلی می‌تواند حدود ۹۰۰ فروند از آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
بویینگ اعلام کرده که این مشکل را در هواپیماهایی که هم‌اکنون در دست تولید است، برطرف خواهد کرد. اما برای ناوگان فعال، در حال تصمیم‌گیری است تا ببیند آیا برای انجام اصلاحات باید از سرویس خارج شوند یا خیر.
پایدارکننده‌ی افقی بویینگ ۷۸۷ در شهر سالت‌لیک‌سیتی (Salt Lake City) تولید می‌شود. مهندسان بویینگ این مشکل را در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی) مشاهده کردند و طی گزارشی به اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) اطلاع دادند اما تنها مقامات ارشد FAA از این مسأله آگاه شدند.
اداره‌ی هوانوردی فدرال هم‌اکنون در حال بررسی موضوع است و ناظران ایمنی می‌گویند هنوز برای صحبت درباره‌ی ماهیت یا گستردگی دستورالعمل‌های پروازی مرتبط خیلی زود است. FAA در بیانیه‌ای تصریح کرد که برای بررسی موضوع به همکاری خود با بویینگ ادامه خواهد داد.

مشکل پایدارکننده‌ی افقی ۷۸۷ دریم‌لاینر، تازه‌ترین مشکل تولید این هواپیما است. هواپیمایی که برای بویینگ فروش زیادی را به ارمغان آورده اما تولید آن با تأخیر و مشکلات کیفی مواجه شده است. به جز مشکل تازه، سال گذشته هم بویینگ دو نقص کیفی را در روند تولید بخش عقب بدنه‌ی هواپیما پیدا کرده بود.
همچنین در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد ۱۳۹۸) بویینگ مشکلی را در قطعات اتصال‌دهنده موسوم به Shim که برای پر کردن شکاف‌های قسمت‌های بدنه استفاده می‌شود، شناسایی کرد. این قطعات بسیار کوچک بودند و اگرچه عملکرد آن‌ها در محدوده‌ی قابل‌قبولی بود اما برخی از آن‌ها به پوشش داخلی کشیده می‌شدند. مشکلی که بویینگ از آن زمان تا کنون آن را برطرف کرده است.
هواپیمای بویینگ ۷۸۷ شرکت یونایتد ایرلاینزCredit: Boeing Newsroom
به‌تازگی بویینگ مشکلات بیشتری را هم درباره‌ی بدنه کشف کرده است. سطح پوسته‌ی داخلیِ غیرمسطح، در برخی از بخش‌های اتصالات بدنه، بسیار ناهموار بود. این مشکلات می‌تواند بدنه‌های فیبر کربنی را تضعیف کرده و پرواز ایمن هواپیما را در برخی شرایط خاص با چالش روبه‌رو کند؛ مسأله‌ای که باعث شد بویینگ در ماه گذشته، ۸ فروند ۷۸۷ دریم‌لاینر از جمله هواپیماهای یونایتد ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، و ایر کانادا را زمین‌گیر کند. یک مهندس FAA زمین‌گیر شدن هواپیماها برای نقص در تولید را بی‌سابقه و باورنکردنی عنوان کرد.
طبق گزارش‌ها تحقیقات گوناگون FAA در مورد ۷۸۷ دریم‌لاینر هم‌اکنون به یک موضوع ویژه و مجزا تبدیل شده است و در حالی که بویینگ و FAA مشکل اخیر را یک تهدید فوری برای ایمنی پرواز نمی‌دانند، گفته می‌شود که این اداره هم‌اکنون مشغول بازرسی صدها هواپیمای ۷۸۷ دریم‌لاینر است.
بویینگ در حال حاضر با چالش‌های پیش روی صنعت هوایی در پی همه‌گیری کرونا هم دست‌وپنجه نرم می‌کند. از جمله چندی پیش توقف تولید هواپیمای پهن‌پیکر ۷۴۷ را تأیید کرده بود.
عکس کاور: دم افقی هواپیمای بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر
Credit: Boeing Newsroom
منبع: SimpleFlying

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها