آیبز بوستر موشک SLS ناسا با ایجاد نیرویی عظیم آزمایش شد - آی بز

آزمایش بوستر موشک «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (Space Launch System) یا SLS ناسا در صحرای یوتا آمریکا با موفقیت انجام شد. این نخستین بار بود که آزمایش آتش این بوستر در ابعاد اصلی صورت می‌گرفت.
این آزمایش در مقیاس کامل و با استفاده از مواد و فرآیندهای تازه که در نمونه‌ی کامل SLS به‌کار گرفته می‌شود، انجام شد. ناسا به همراه نورثروپ گرامن که پیمانکار اصلی SLS است، از داده‌های این آتش آزمایشی برای ارزیابی عملکرد موتور هنگام استفاده از مواد و فرآینده‌های جدید بهره می‌گیرند تا در نهایت پس از پرتاب‌های آزمایشی آن را برای برنامه‌ی آرتمیس آماده کنند.
بوسترهای SLS بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بوسترهایی هستند که تاکنون برای پرواز ساخته شده‌اند. دو بوستر بر روی موشک، ۷۵ درصد نیروی رانش لازم برای پرتاب مأموریت‌های اعماق فضای ناسا را در آینده ممکن می‌سازد که با برنامه‌ی ماه آرتمیس آغاز خواهد شد.
در این آزمایش اخیر که در صحرای یوتا (Utah Desert) انجام شد، بوستر ۵ قسمتی SLS برای کمی بیشتر از ۲ دقیقه که به اندازه‌ی زمان لازم برای اجرای آتش در هنگام پرتاب موشک برنامه‌ی آرتمیس است، روشن شد و توانست بیش از ۳ میلیون پوند (۱۶ میلیون نیوتن) نیروی رانش ایجاد کند که از هر موشک دیگری که تاکنون ساخته شده بیشتر است.
در طول آزمایش آتش بوستر سوخت جامد SLS که روز ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) در تأسیسات T-97 نورثروپ گرامن در پرومونتوری یوتا انجام شد، داده‌های گوناگون تست توسط تیم کنترل مأموریت ثبت شد. این بوستر آزمایشی از نظر ساختاری مشابه هر یک از موشک‌های پنج-بخشی است که روی SLS نصب می‌شود و بیش از ۷۵ درصد رانش را تأمین می‌کند. در زیر ویدیوی این آزمایش را مشاهده می‌کنید.

ناسا در تلاش است تا نخستین زن و مرد پس از مأموریت‌های آپولو را تا سال ۲۰۲۴ به ماه بفرستد. موشک SLS، فضاپیمای اوریون و گیت‌وی، و سامانه‌ی فرود انسانی، ستون فقرات مأموریت اعماق فضای ناسا محسوب می‌شود.
جیم برایدسنستین، مدیر ناسا در این زمینه گفت: «فرود نخستین زن و مرد بعدی روی ماه تنها آغازی برای برنامه‌ی آرتمیس است و انجام آتش آزمایشی بوستر SLS یک گام مهم در مسیر دستیابی به ماه محسوب می‌شود. هدف ناسا این است که از کار و زندگی بر روی ماه بیاموزیم و از آن برای فرستادن انسان در نخستین مأموریت به مریخ استفاده کنیم.»
برنامه‌ی آرتمیس گام بعدی کاوش‌های انسانی در فضا محسوب می‌شود که بخشی از رویکرد گسترده‌تر برای کاوش ماه و مریخ توسط آمریکاست. تجربه‌ی حاصل از این مأموریت برای اعزام انسان به مریخ سودمند خواهد بود. در حال حاضر SLS تنها موشکی است که می‌تواند فضاپیمای اوریون را به همراه فضانوردان و تجهیزات لازم در یک مأموریت به ماه بفرستد.
عکس کاور و ویدیو: آزمایش بوستر موشک SLS
Credit: NASA
منبع: SciTechDaily

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها