آیبز بالگرد نبوغ در سومین تلاش یک پرواز طولانی را در مریخ تجربه کرد - آی بز

بالگرد نبوغ در سیاره‌ی سرخ هت‌تریک کرد و با انجام موفق سومین پرواز طی مسافتی طولانی توانایی‌های خود را در مریخ به نمایش گذاشت.

مسافر رباتیک ۱٫۸ کیلوگرمی نبوغ برای سومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد و به سابقه‌ی خوب خود افزود. به گفته‌ی تیم مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا هلیکوپتر با پرواز سریع‌تر و دورتر همچنان به ثبت رکورد ادامه می‌دهد.

این تیم در توییتر نوشت: «این بالگرد فضایی توانایی‌های مهمی را نشان می‌دهد که می‌تواند اضافه کردن بُعد هوایی به مأموریت‌های آینده به مریخ و فراتر از آن را فراهم کند.»

پرواز سوم نبوغ که اوایل صبح ۲۵ آوریل منطقه‌ی زمانی شرقی (عصر ۵ اردیبهشت به وقت تهران) انجام شد، به مراتب پیچیده‌تر از دو پرواز قبلی بود که به ترتیب در ۱۹ و ۲۲ آوریل (۳۰ فروردین و ۲ اردیبهشت) انجام شده بودند. بالگرد در نخستین تلاش تاریخی خود یک پرواز ۳۹ ثانیه‌ای تا ارتفاع ۳ متری داشت. در پرواز دوم تا ارتفاع ۵ متری بالا رفت و ۲ متر را به صورت افقی رفت و برگشت که مجموع زمان پرواز را به ۵۲ ثانیه رساند.

این بار و طی سوین پرواز نبوغ باز هم تا ارتفاع ۵ متری رفت اما با رساندن سرعت خود از ۰٫۵ متر بر ثانیه به ۲ متر بر ثانیه ۵۰ متر به سمت شمال مریخ حرکت کرد و سپس به میدان هوایی «برادران رایت» (Wright Brothers) که به افتخار نخستین پرواز کنترل شده‌ی بشر نام‌گذاری شده، بازگشت.

در نهایت داده‌های این پرواز حدود ساعت ۱۰:۱۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۸:۴۵ به وقت تهران) به تیم کنترل زمینی رسید و تأیید شد. ارتباط بالگرد نبوغ با زمین از طریق مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) انجام می‌شود. این دو ربات در ۱۸ فوریه (۱ اسفند) به دهانه‌ی «جزرو» (Jezero) مریخ رسیدند و بالگرد در ۳ آوریل توسط مریخ‌نورد روی سطح مستقر شد تا برای فرصت پرواز یک ماهه‌ی خود آماده باشد.

هدف مأموریت بالگرد نبوغ نمایش فناوری و امکان‌سنجی پرواز در جو رقیق مریخ با تنها ۱ درصد فشار جو زمین است و این بالگرد مریخ‌پیما قرار نیست به کاوش علمی در مریخ بپردازد. به گفته‌ی مقامات ناسا چنین آزمایشی می‌تواند زمینه را برای استفاده‌ی گسترده از هواگردهای ملخی (روتورکرفت) در مأموریت‌های آینده به سیاره‌ی سرخ فراهم کند. بالگردها به‌عنوان یک پیشاهنگ برای مریخ‌نوردان فعالیت خواهند کرد و اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنند.

سومین عکس هوایی بالگرد نبوغ در مریخ

سومین عکس هوایی بالگرد نبوغ در مریخ
Credit: NASA/JPL-Caltech

هرچند نبوغ ابزار علمی همراه خود ندارد اما دارای یک دوربین رنگی ۱۳ مگاپیکسلی است که عکس‌های جذاب و بی‌نظیر هوایی از مسیرهایی که توسط مریخ‌نورد پشتکار طی شده ثبت کرده است.

تیم نبوغ امیدوار است پیش از پایان پنجره‌ی پرواز در اوایل ماه می، بتواند دو پرواز دیگر هم در مریخ انجام دهد. دو پروازی که به گفته‌ی «می‌می آنگ» (MiMi Aung) مدیر پروژه، واقعا ماجراجویانه خواهد بود و این تیم قصد دارد از محدودیت‌هایی این بالگرد کوچک فراتر برود.

هیچ برنامه‌ای برای افزایش پنجره‌ی پرواز وجود ندارد زیرا مریخ‌نورد پشتکار باید بر روی مأموریت اصلی خود تمرکز کند. این مأموریت دو وظیفه‌ی اصلی دارد که شامل بررسی نشانه‌های حیات باستانی در دهانه‌ی جزرو و جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ و خاک مریخ برای آوردن به زمین در مأموریت‌های آینده است.

عکس کاور: سومین پرواز بالگرد نبوغ در جو مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.