آیبز اپل احتمالا تا سال ۲۰۲۵ یک خودران الکتریکی با تراشه‌ی اختصاصی عرضه می‌کند - آی بز

پروژه‌ی خودروی الکتریکی اپل که مدت‌ها شاهد تغییرات بوده است، حالا ظاهرا جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و این شرکت با تولید تراشه‌ی اختصاصی قصد دارد در سال ۲۰۲۵ یک اتومبیل خودران عرضه کند.

اپل هم‌اکنون بسیاری از اقدامات اصلی را بر روی یک پردازنده‌ی جدید را به پایان رسانده، که قرار است در پروژه‌ی خودروی الکتریکی مخفی این شرکت با نام فعلی «تایتان» (Titan) استفاده شود.

این نقطه عطف در حالی اتفاق می‌افتد که طبق گزارش‌ها اپل اکنون در حال سرعت بخشیدن به جدول زمانی درنظر گرفته شده برای عرضه‌ی خودروی خودران است و هدف‌گذاری جدیدی برای عرضه‌ی آن تنها در ۴ سال آینده، یعنی سال ۲۰۲۵ دارد.

طبق گزارش «مارک گورمن» (Mark Gurman) از بلومبرگ، این تراشه‌ی اختصاصی جدید را تیم سیلیکون اپل طراحی کرده است و پیشرفته‌ترین بخشی محسوب می‌شود که برای پروژه‌ی خودروی اپل توسعه یافته است.

این شرکت ظاهرا آماده می‌شود تا تراشه را با سرعت‌های واقعی در ناوگان خودروهای آزمایشی خود در کالیفرنیا آزمایش کند و امیدوار است که خودرویی با تضمین حفاظتی فراتر از آنچه «تسلا» (Tesla) و «ویمو» (Waymo) در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بسازد.

رندر تازه‌ای از فضای داخلی احتمالی خودروی اپل

رندر تازه‌ای از فضای داخلی احتمالی خودروی اپل
Credit: Vanorama

اکنون هدف پروژه‌ی تایتان، پس از چندین بار تغییر، ایجاد یک اتومبیل خودران بدون فرمان است. این خودران یک نمایشگر لمسی بزرگ به سبک آی‌پد در خودرو وجود خواهد داشت که رابط کاربری مشابه iOS را اجرا می‌کند.

فضای داخلی جادار خواهد بود و بیشتر شبیه به چیدمان صندلی‌های لیموزینی است که استارتاپ «ای‌وی کانو» (EV Canoo) در نمونه‌های اولیه‌ی ون برقی خود تبلیغ کرده بود. در اوایل سال ۲۰۲۱ اپل به دنبال خرید ای‌وی کانو بود و اخیرا یکی از بنیان‌گذاران این استارتاپ را استخدام کرده است.

مدل کسب‌وکار اپل در این حوزه هنوز نامشخص است. این شرکت تلاش برای ایجاد ناوگان خودران برای رقابت با «لیفت» (Lyft)، «اوبر» (Uber) و ویمو را درنظر گرفته است؛ چیزی که تسلا هم آن را در سر دارد اما هنوز تا اجرای آن فاصله‌ی زیادی باقی است. با این وجود سناریوی محتمل‌تر این است که اپل به دنبال فروش مستقیم خودرو به کاربران باشد.

بر خلاف گجت‌های اپل، در بخش خودروهای الکتریکی ظاهرا این شرکت به دنبال توسعه‌ی کابل شارژ اختصاصی برای این خودرو نیست. در عوض می‌خواهد خودرو را با «سامانه‌ی شارژ ترکیبی» (Combined Charging System) یا استاندارد CCS سازگار کند تا امکان شارژ خودرو در اکثر ایستگاه‌های شارژ سریع عمومی فراهم باشد.

البته همه‌ی این‌ها پس از سال‌ها گزارش از تغییر در پروژه، که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، برداشت می‌شود. تا کنون پنج مدیر مختلف پروژه‌ی تایتان را اداره کرده‌اند و هم‌اکنون از اوایل امسال «کوین لینچ» (Kevin Lynch) مدیر اپل واچ، مدیریت آن را برعهده گرفته است.

تمرکز مجدد و تغییر جدول زمانی گزارش شده توسط بلومبرگ می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت واقعی با هدایت او باشد یا می‌تواند به یک یادآوری برای هر تغییر پروژه در آینده تبدیل شود.

عکس کاور: لوگوی اپل
Credit: Sukrita Rungroj / Shutterstock

منبع: The Verge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.