آیبز آیا ال‌جی می‌تواند با بهبود کیفیت نرم‌افزاری به اوج برگردد؟ - آی بز

ال‌جی در حال حاضر گوشی‌های بسیار خوبی تولید می‌کند. اگر از چند سری G که با مشکلات عجیبی روبرو بودند فاکتور بگیریم، این شرکت هر سال در طراحی و عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند دست پر ظاهر می‌شد منتها هیچ‌وقت آن‌طور که باید جلب توجه نمی‌کرد. حال به نظر می‌رسد مشکل اصلی محصولات این شرکت، ربط خاصی به سخت‌افزار ندارد. بلکه ضعف ال‌جی در طراحی نرم‌افزار و رابط کاربری با امکانات فراوان است که نمی‌تواند کاربران را مجذوب خود کند.
ال‌جی در ساخت لوازم زیادی فعالیت می‌کند. از لباس‌شویی گرفته تا یخچال و تلویزیون و اتفاقا در تمامی این بخش‌ها هم محصولات فوق‌العاده باکیفیت و نوآورانه‌ای برای ارائه به کاربران دارد. دقیقا همین موضوع برای بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت هم صدق می‌کند. البته به این شرط که غول کره‌ای فکری به حال نرم‌افزار آشفته و نه چندان محبوب خود کند.
البته که محولات شرکت‌های مختلف قرار نیست به خاطر قدرت نرم‌افزاری بالا فروش خوبی داشته باشند. اما در رابطه با ال‌جی موضوع کاملا متفاوت است. این شرکت بعد از عرضه‌ی گوشی‌های ناموفق جی ۴، جی ۵ و تقریبا جی ۶، نتوانست آن‌طور که باید توجه کاربران را به خود جلب کند. این در حالی است که از آن سال به بعد کیفیت ساخت گوشی‌های این شرکت بسیار بالاتر رفته و واقعا گوشی‌های خوبی را از آن شاهد هستیم. اما متأسفانه همه‌ی این نقاط قوت، پشت قابلیت‌های نرم‌افزاری نه چندان خوب قرار گرفته و دیده نمی‌شوند.

ال‌جی G4
شاید جالب باشد که در میان این همه گوشی هوشمند از شرکت‌های موفقی نظیر سامسونگ، شیائومیو وان پلاس، چرا کاربران باید به دنبال خرید گوشی با برند ال‌جی باشند. اما اصلا عجیب نیست چون ال‌جی از لحاظ کیفیت ساخت واقعا پیشرفت محسوسی به نسبت قبل داشته و این پیشرفت حتی به جایی رسیده که اکنون شاهد رونمایی از محصولاتی عجیب با طراحی نوآورانه نظیر ال‌جی وینگ و V60 ThinQ با نمایشگر ثانویه (درون کیس مخصوص) و بسیاری نکات دیگر این‌چنینی هستیم.
ال‌جی هیچگاه از تولید گوشی‌هایی با طراحی نوآورانه هراس نداشته و توانسته محصولاتی جذاب، قدرتمند و در عین حال با کیفیت تولید کند.
برخی از ایده‌های جالب ال‌جی با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده‌اند. برخی دیگر هم بنا به دلایلی هنوز نتوانستند آنطور که باید اعتماد کاربران را به خود جلب کنند. اما بدیهی است ال‌جی نمی‌خواهد خلاقیت‌های نوآورانه‌ی خود را به همین یکی دو نمونه محدود کرده و قصد دارد در سال آینده (شایعه) از گوشی با نمایشگری رول شونده رونمایی کند و این دقیقا همان نوآوری جذابی است که با قدرت نرم‌افزاری بالا می‌تواند در بازار بی‌رقیب باشد.
این دقیقا همان چیزی است که سال‌ها پیش با سامسونگ آن را تجربه کردیم. درست در زمانی که هیچ شرکتی حتی فکر ساخت گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگ را در سر نداشت، سامسونگ با گلکسی نوت‌ها و قلم جذابشان سر و صدای زیادی به پا کرد. از این گوشی‌ها به خاطر اندازه‌ی بزرگی که داشتند به‌عنوان فبلت یاد می‌کردند چون به نظر می‌رسید ترکیبی از اندازه‌ی تبلت‌ها با قابلیت‌های گوشی باشند. اما اکنون می‌بینیم که این لفظ دیگر از زبان‌ها افتاده چون گوشی با اندازه‌ی بزرگش تعریف می‌شود.

گلکسی نوت
در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها سامسونگ را به خاطر ساخت چنین محصولی به سخره گرفتند اما اکنون به لطف همان طراحی نوآورانه و بسیار پرکاربرد بود که غول کره‌ای را در جایگاه بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان می‌بینیم و سری نوت هم یکی از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ گوشی‌ها در بین کاربران هستند.
همین اتفاق می‌تواند با سری گلکسی زد فولد هم تکرار شود. اگر به خاطر داشته باشید، با طراحی اولین گوشی تاشو از سوی سامسونگ، کاربران کاملا ناامید و نسبت به این فناوری بی‌اعتماد شدند. سامسونگ انتقادهای فراوانی دریافت کرد اما برای فرار از یک شکست تلخ و رسیدن به موفقیتی شیرین تنها یک سال زمان نیاز داشت.
سال قبل بود که هم کاربران و هم برخی از شرکت‌ها نظاره‌گر پیشرفت سامسونگ در این زمینه بودند و تصور می‌کردند غول کره‌ای به این زودی‌ها کار به جایی نمی‌برد. اما اکنون بعد از گذشت یک سال، انبوهی از خبرها مبنی بر تلاش شرکت‌های مختلف در ساخت یک گوشی تاشو به گوش می‌رسد.
شکست سامسونگ حتی در ساخت گوشی‌های هوشمند معمولی نظیر گلکسی نوت ۷ هم بسیار سر و صدا به پا کرد. گوشی که قرار بود زمینه ساز تحولی بزرگ باشد اما به دلایلی نامشخص، آتش می‌گرفت. اما چرا سامسونگ همچنان با قدرت در صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها حضور دارد ولی نامی از ال‌جی حتی در جمع ۵ شرکت برتر دیده نمی‌شود؟
همانطور که شاهد هستید، هر دو شرکت در زمینه‌ی ساخت گوشی‌هایی قدرتمند، نوآورانه و باکیفیت تجربه‌ی زیادی دارند اما چیزی که توانسته سامسونگ را نه یک سر و گردن بلکه چندین پله از همتای کره‌ای خود جلو بیاندازد، قدرت نرم‌افزاری است. بخشی که سامسونگ طی سال‌های اخیر آنقدر روی آن مانور داده که اکنون به یکی از دلایل خرید گوشی‌های این شرکت هم تبدیل شده.
شاید فکر کنید نرم‌افزار آنقدرها جدی نیست اما اگر نقد و بررسی گوشی‌های مختلف ال‌جی را بخوانید، پای ثابت بسیاری از نقاط ضعف‌ها همین عملکرد نرم‌افزاری ضعیف است. نه تنها رابط کاربری و قدرت نرم‌افزاری گوشی‌های این شرکت ضعیف است، بلکه اگر آن را با دیگر شرکت‌ها مقایسه کنیم، وضعیت بدتر هم می‌شود.
بدیهی است ال‌جی که همیشه به دنبال نوآوری‌های خاص است، توانایی ساخت یک رابط کاربری قدرتمند، زیبا و مجهز را دارد تا اندروید از این حالت خسته‌کننده و یکنواخت خود خارج شود و این کار را هم تا حدودی انجام داده، اما نه به درستی. هرچند برخی‌ها شکل ساده و خاص اندروید را به خاطر سبک بودن آن ترجیح می‌دهند، اما حتی خود گوگل هم به این سمت پیش می‌رود که تغییراتی هرچند جزئی در رابط کاربری گوشی‌های خود پدید بیاورد.
ال‌جی وینگ

اگر از گوشی‌های اخیر ال‌جی نظیر V60، وینگ یا ال‌جی ولوت استفاده کرده باشید، می‌بینید که از لحاظ شکل ظاهری، رابط کاربری آن شباهت زیادی به One UI سامسونگ دارد. اما آن محیط منظم و محبوب اصلا در آن وجود ندارد. از باگ‌های ریز و درشت و آزاردهنده گرفته تا عملکرد بسیار کند حسگر اثرانگشت، ژست‌های حرکتی نه چندان دقیق و کاربردی و بسیاری موارد اینچنینی که اصلا برای شرکتی مثل ال‌جی قابل قبول نیست.
در کنار نرم‌افزار ضعیف، ال‌جی در به‌روزرسانی گوشی‌های خود هم به معنای واقعی کلمه «بد» عمل می‌کند. برخی از گوشی‌های این شرکت حتی به‌عنوان یک پرچم‌دار تنها یک به‌روزرسانی دریافت کرده‌اند که بسیار عجیب و تا حدودی هم دور از انتظار است. حتی این به‌روزرسانی‌ها یا به‌روزرسانی‌های امنیتی هم بسیار دیر منتشر می‌شوند و زمان‌بندی دقیقی نمی‌توان برای آن‌ها مشخص کرد.
بارها دیده‌ایم اپل بعد از ارائه‌ی یک به‌روزرسانی، مشکلات زیادی را برای آیفون‌ها بوجود آورد. اما با یک زمان‌بندی درست، تمام آن مشکلات را در به‌روزرسانی بعدی برطرف می‌کرد. بنابراین یا عملکرد نرم‌افزاری باید به گونه‌ای باشد که حتی بدون دریافت آپدیت‌های جدید بتوان از گوشی نهایت استفاده را برد، یا حداقل زمان‌بندی درست و نزدیکی برای عرضه‌ی آپدیت‌ها وجود داشته باشد که کاربر بعد از مشاهده‌ی یک ضعف عجیب، خیالش از بابت رفع آن در آینده‌ای نزدیک آسوده باشد.
در صنعت گوشی‌های هوشمند، به شرکت‌هایی نظیر ال‌جی با توانایی ساخت گوشی‌های قدرتمند و با کیفیت نیاز است تا افزایش رقابت باعث ساخت محصولاتی شگفت‌انگیزتر شود.
به نظر می‌رسد این تنها مشکلی است که ال‌جی طی سال‌های اخیر به آن گرفتار شده. حتی زمانی که ال‌جی گوشی‌های محبوب و پرفروش ال‌جی G2 و آپتیموس V را راهی بازار کرده بود، بسیاری‌ از کاربران از کیفیت ساخت، قدرت سخت‌افزاری و قابلیت‌های گوناگون آن شگفت‌زده شده بودند اما نرم‌افزار اصلا در حد و اندازه‌های آن‌ها نبود. البته آن زمان کمتر کسی به این نکات اهمیت می‌داد اما اکنون اوضاع بسیار متفاوت شده و شرکت‌ها با فاصله‌ی زیادی از ال‌جی در این مسیر در حال پیشروی هستند.
ال‌جی تاکنون گوشی‌های بسیار خوبی تولید کرده و این موضوع انکارناپذیر است. اما در هر بازه‌ی زمانی، باید به نیاز کاربران توجه بیشتری شود. اینکه سامسونگ در درست‌ترین زمان مناسب گوشی بزرگ تولید می‌کند یا اپل در درست‌ترین زمان ممکن جک هدفون را از گوشی‌های خود بر می‌دارد، در نتیجه‌ی توجه دقیق به نیاز کاربران است. به همین خاطر می‌بینیم این شرکت‌ها حتی گاهی اوقات با سیاست‌های به ظاهر نادرست و عجیب، باز هم توانایی زیادی در جذب کاربر به سمت خود دارند.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا شما هم مشکل اصلی ال‌جی را عملکرد ضعیف در بخش نرم‌افزار می‌دانید یا معتقد هستید حتی در این صورت هم نمی‌توان آینده‌ای روشن برای شرکت کره‌ای تصور کرد؟

منبع: Android Central

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 18 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها