آیبز مدیاتک از تراشه‌ی ۴ نانومتری Dimensity 9000 رونمایی کرد - آی بز

مدیاتک ساعاتی پیش از تراشه‌ی قدرتمند و جدید خود با نام Dimensity 9000 رونمایی کرد؛ تراشه‌ای که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده و انتظار می‌رود با بهترین‌های کوالکام و سامسونگ در سال آینده رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

مدیاتک یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی تولید تراشه‌ی موبایل عملکرد بسیار خوبی دارد و طی چند سال اخیر واقعیت پیشرفت را می‌شد در محصولات این شرکت مشاهده کرد. تا جایی که در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین رقبای کوالکام و سامسونگ به شمار می‌رود و تراشه‌های فوق‌العاده قدرتمند و در عین حال ارزان‌قیمتی را هم راهی بازار کرده است.

مدیاتک البته در میان شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی هوشمند هنوز آنقدری مشهور و محبوب نشده است که از تراشه‌های پرچم‌دار آن در گوشی‌های پرچم‌دار استفاده شود. همانطور که می‌دانید شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های اندرویدی نظیر سامسونگ، شیائومی، ویوو، اوپو، وان‌پلاس و … از تراشه‌های قدرتمند کوالکام در گوشی‌های بالارده‌ی خود استفاده می‌کنند و اگرچه یک سری محصولات هم به تراشه‌های مدیاتک مجهز می‌شوند اما کم پیش می‌آید که شرکتی، نماینده‌ی پرچم‌دار خود را با تراشه‌های ساخت این شرکت راهی بازار کند.

اما همانطور که گفته شد، عملکرد این شرکت طی چند سال اخیر با پیشرفت محسوسی همراه بوده است. تا جایی که اکنون شاهد رونمایی از تراشه‌ای تحت عنوان Dimensity 9000 هستیم که در حال حاضر تنها تراشه‌ی پرچم‌دار موجود مبتنی بر لیتوگرافی ۴ نانومتری است. این در حالی است که شرکت‌هایی نظیر اپل، سامسونگ و کوالکام هنوز از تراشه‌های خود با این معماری جدید رونمایی نکرده‌اند. البته اپل دیگر قرار نیست تراشه‌ای برای امسال تولید کند و اگر قرار به تولید تراشه‌ای ۴ یا ۳ نانومتری باشد باید تا سپتامبر سال آینده منتظر بمانیم اما کوالکام و سامسونگ به ترتیب اواخر امسال و اوایل سال آینده‌ی میلادی قطعا تراشه‌های پرچم‌دار خود را رونمایی خواهند کرد.

اینطور که به نظر می‌رسد، این تراشه‌ی مدیاتک می‌تواند با نماینده‌های مورد انتظار سامسونگ و کوالکام یعنی اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ به رقابت بپردازد. حال اینکه می‌تواند آن‌ها را از میان بردارد یا خیر هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند دید چه پیش می‌آید. اما بهتر است نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی این پردازنده تا حداقل دستمان بیاید نسل بعدی تراشه‌های موبایل با چه مشخصاتی راهی بازار خواهند شد.

اگرچه طی سال‌های گذشته تمام تراشه‌های مدیاتک از لحاظ عملکرد پردازشی و گرافیکی از رقبای ساخت کوالکام و سامسونگ و قطعا اپل عملکرد ضعیف‌تری داشتند اما به نظر می‌رسد با Dimensity 9000 داستان اندکی فرق می‌کند. ظاهرا مدیاتک روی ساخت این تراشه برنامه‌ی ویژه‌ای داشته و می‌خواهد شرکت‌ها از آن برای پرچم‌دارهای قدرتمند سال ۲۰۲۲ خود استفاده کنند.

تراشه‌ی Dimensity 9000 جدید اما اولین تراشه‌ای است که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شود. شرکتی که تراشه‌های ساخت آن فوق‌العاده باکیفیت و خوب هستند و احتمالا مطلع هستید که تراشه‌های اپل را هم فقط همین شرکت تولید می‌کند. علاوه بر فناوری ۴ نانومتری TSMC که به خودی خود این تراشه را به یکی از قدرت‌های سال آینده تبدیل می‌کند، از معماری v9 شرکت ARM هم در تولید هسته‌های آن استفاده شده است. بدین ترتیب مدیاتک Dimensity 9000 را باید اولین تراشه‌ای بدانیم که از طراحی هسته‌های جدید شرکت ARM بهره می‌برد.

طبق اطلاعات منتشر شده در این زمینه، ترتیب هسته‌های این تراشه به شکل ۱ + ۳ + ۴ است. یعنی دقیقا مشابه چینش هسته‌های بکار رفته در پردازنده‌هایی نظیر اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ اما تفاوت در نوع هسته‌هایی است که در آن بکار گرفته شده است. اولین هسته را نسل جدید هسته‌ی Cortex-X1 تشکیل می‌دهد که در واقع Cortex-X2 نام دارد. میزان فرکانس این هسته به رقم فوق‌العاده‌ی ۳.۰۵ گیگاهرتز می‌رسد که عالی به نظر می‌رسد. سه هسته‌ی دیگر هم از نوع Cortex-A710 هستند که به نظر می‌رسد عملکرد بهتری از Cortex-A78 نسل گذشته دارند. فرکانس این هسته‌ها هم روی ۲.۸۵ گیگاهرتز تنظیم شده است. در نهایت اما می‌رسیم به ۴ هسته‌ی کم‌مصرف از نوع Cortex-A510 که روی فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

پردازشگر گرافیکی هم که در این تراشه فعالیت می‌کند، یک پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای تحت عنوان Mali-G710 است که متاسفانه نمی‌دانیم دقیقه تا چه اندازه از نسل گذشته‌ی خود سریع‌تر و قدرتمندتر است. علاوه بر این‌ها، شرکت مدیاتک از APU نسل ۵ با شش هسته‌ی قدرتمند هم رونمایی کرد که برای انجام پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در مدیاتک Dimensity 9000 ایفای نقش می‌کند. در رابطه با این موتور اطلاعات خوبی در اختیار داریم که البته ادعاهای خود مدیاتک است مبنی براینکه عملکرد آن حدودا ۴ برابر بهتر از APU است که شرکت در پردازنده‌ی نسل قبل خود بکار گرفته بود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی یک پردازنده، توانایی آن در زمینه‌ی پردازش تصویر است که مدیاتک Dimensity 9000 عملکرد فوق‌العاده‌ای حداقل روی کاغذ در این زمینه دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، موتور پردازشگر تصویر بکار رفته در این تراشه از نسل ۷ بوده و ۱۸ بیتی است که می‌تواند تصاویری با اندازه‌ی ۳۲۰ مگاپیکسل ثبت کند. البته اگر گوشی هوشمندی که تولید می‌شود از سنسوری با این اندازه بهره ببرد. همین مورد تراشه‌ی جدید مدیاتک را به اولین پردازنده‌ای تبدیل می‌کند که قادر است تصاویری با این اندازه به ثبت برساند. همچنین این تراشه قادر است اطلاعات تصاویر را با نرخ ۹ گیگاپیکسل بر ثانیه منتقل کند که در این زمینه هم رکورددار محسوب می‌شود.

مدیاتک Dimensity 9000

همانطور که احتمالا می‌دانید و طبیعتا نیازی هم به اشاره به آن نبود، تجهیز این تراشه به مودم ۵G‌ است. مودمی که در حال حاضر تمام تراشه‌های پرچم‌دار و حتی بسیاری از تراشه‌های اقتصادی هم به آن مجهز هستند. اما این مودم ۵G متاسفانه فقط از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز ۵G پشتیبانی می‌کند و نه طول موج میلی‌متری. به همین خاطر پشت سر تراشه‌های کنونی قرار می‌گیرد. با این حال سرعت و کیفیت این فرکانس‌ها هم بالاست و نیاز کاربران را برطرف خواهد کرد. از طرفی دیگر، Dimensity 9000 اولین تراشه‌ای است که از بلوتوث نسل ۵.۳ بهره می‌برد و از وای‌فای ۶E را هم به عنوان یکی از مشخصه‌های ارتباطی خود پشتیبانی می‌کند.

اما همانطور که احتمالا در جریان هستید، مدیاتک اولین شرکتی نیست که از فناوری پیشرفته‌ی ARM در تراشه‌ی پرچم‌دار خود استفاده می‌کند. کوالکام و سامسونگ هم به‌زودی از تراشه‌های قدرتمند خود یعنی اسنپدراگون ۸۹۸ و اگزینوس ۲۲۰۰ با همین فناوری رونمایی خواهند کرد که طبق خبرها و شایعات، ظاهرا رونمایی از تراشه‌ی کوالکام باید در ماه دسامبر و رونمایی از تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ هم باید در ماه فوریه رخ دهد.

اینطور که به نظر می‌رسد، مدیاتک تراشه‌ی خود را در حد و اندازه‌های تراشه‌ی قدرتمندی می‌داند که کوالکام قرار است به‌زودی رونمایی کند؛ نه تراشه‌ای با قدرت و سرعت بیشتر. این یعنی یک ادعای تقریبا منطقی که اگر درست باشد، یک پیروزی بزرگ برای مدیاتک خواهد بود که طی سال‌های اخیر، همیشه پشت سر مدعیان بزرگی نظیر کوالکام و سامسونگ قرار داشت.

همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، پردازنده‌های ساخت مدیاتک همیشه در گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده‌ی شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما به نظر می‌رسد با Dimensity 9000، تمرکز روی رقابتی واقعی و حساس در میان پرچم‌دارها منعطف خواهد شد. رقابتی که اصلا مشخص نیست در نهایت چه برنده‌ای دارد.

منبع: TheVerge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها