آیبز ۲۵ مغلطه‌ی رایج + فهرست کامل مغلطه‌ها به همراه هایپرلینک | مغلطه به زبان آدمیزاد (آخرین شماره) - آی بز

پروژه‌ی ترجمه‌ی محتوای کتاب و سایت Logically Fallacious در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ شروع شد و اکنون، در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۹، پس از معرفی ۳۱۳ مغلطه‌ی جورواجور به پایان رسیده است. مطالبی که در سایت دیجی‌کالا مگ تحت عنوان «مغلطه به زبان آدمیزاد» منتشر شده‌اند، کامل‌ترین فهرست مغلطه و سفسطه به زبان فارسی است و با توجه به بلندپروازی بو بنت، نویسنده‌ی کتاب و سایت، در جمع‌آوری این مطالب بعید می‌دانم حالا حالاها کتاب یا مجموعه مقالاتی کامل‌تر از آن به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شود. بنابراین اگر شما، در مقام مخاطب، به تفکر عقلانی و منطقی اهمیت می‌دهید، با به اشتراک گذاشتن این مطالب و لینک دادن به آن‌ها در مباحثات اینترنتی به آشنا شدن افراد بیشتر با تفکر منطقی کمک بزرگی خواهید کرد.
در این مطلب، علاوه بر فهرست کردن مغلطه‌ها و لینک دادن به آن‌ها برای دسترسی راحت‌تر شما، ۲۵ مغلطه‌ای که از بقیه رواج بیشتری دارند نیز فهرست شده‌اند تا اگر احیاناً وقت خواندن همه‌یشان را ندارید،‌ کارتان راه بیفتد. از زبان خود بنت:
«در ابتدا مطمئن نبودم که فهرست کردن ۲۵ مغلطه‌ی رایج تصمیم درستی باشد، چون نمی‌خواهم خوانندگان کتاب کل تمرکزشان را روی ۲۵ مغلطه‌ی رایج بگذارند و مغلطه‌های دیگر را نادیده بگیرند. ولی انصاف نبود اگر شما را از این نکته آگاه نمی‌کردم که طبق تخمین من، نزدیک به نیمی از استدلال‌های مغلطه‌آمیز به خاطر این ۲۵ مغلطه، یا یکی از دگرگونی‌های آن‌ها، اتفاق می‌افتد. برای همین اگر فقط همین ۲۵ مغلطه را خیلی خوب یاد بگیرید، قابلیت شما رد استدلال کردن به طور محسوسی بهبود پیدا خواهد کرد. این شما و این هم ۲۵ مغلطه‌ی رایج، به ترتیب حروف الفبا:
۲۵ مغلطه‌ی رایج

فهرست کامل مغلطه‌ها و سفسطه‌های منتشرشده در دیجی‌کالا مگ:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : عمومی تاريخ : 7 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.