آیبز پرتاب موشک اطلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی پس از تأخیرهای زیاد انجام شد - آی بز

سرانجام پس از تأخیرهای فراوان به دلیل مشکلات فنی و شرایط بد آب‌وهوایی، موشک اطلس ۵ توسط ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی به فضا پرتاب شد.
ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) پس از تأخیرهای فراوان که در پی مسائل سخت‌افزاری و وضعیت جوی ایجاد شده بود، در نهایت صبح امروز امروز موشک اطلس ۵ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این موشک با طول ۶۳ متر در ساعت ۱۷:۳۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۳:۵۷ به وقت تهران) از مجموعه‌ی پرتاب فضایی ۴۱ در کیپ کاناورال، برای قرار دادن ماهواره‌ی اداره‌ی شناسایی ملی آمریکا (NRO) به فضا پرتاب شد.
این مأموریت با نام NROL-101 پنجمین پرتاب ULA در سال ۲۰۲۰ است و این شرکت مجموعه‌های دیگری را هم ازجمله مریخ‌نورد «پشتکار» را به فضا پرتاب کرده است. پرتاب امروز پیش از این برای ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به نیاز به تعویض یک قطعه‌ی سخت‌افزاری یک روز به تعویق افتاد. در تلاش دیگر هم اشکال در سیستم سوخت‌رسانی موجب توقف شمارش معکوس شد و سپس در روز ۹ نوامبر (۱۹ آبان) این وضعیت جوی بود که باعث شد پرتاب تا امروز تأخیر داشته باشد.
موشک دو مرحله‌ای اطلس ۵ از یک موتور سوخت مایع و یک موتور هیدروژن مایع در بخش بالایی و سه موتور سوخت جامد بهره می‌برد. این موشک مأموریت‌های گوناگونی ازجمله پرتاب فضاپیمای اسیریس رکس را که چندی پیش عملیات نمونه‌برداری از سیارک بنو را با موفقیت انجام داد، برعهده داشته است. سازنده‌ی این موشک قصد دارد از بوستر سوخت جامد مشابهی در نسل آینده‌ی موشک‌های خود با نام «ولکان» (Vulcan) استفاده کند.
پرتاب امروز ULA درحالی انجام شد که ناسا هم به‌زودی فضانوردان خود و آژانس هوافضا ژاپن (JAXA) را با کمک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد کرد.
عکس کاور: پرتاب موشک اطلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌ندازی (ULA)
Credit: ULA
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 6 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها