آیبز پرتاب مهم کرو-۱ ناسا و اسپیس‌ایکس با یک روز تأخیر انجام خواهد شد - آی بز

در حالی که طبق اعلام روز گذشته‌ی ناسا و اسپیس‌ایکس شرایط برای عملیات پرتاب مطلوب به‌نظر می‌رسید، اما احتمال اندکی که برای تأخیر مأموریت کرو-۱ وجود داشت به واقعیت تبدیل شد و اکنون فضانوردان و البته دنبال‌کنندگان این پرتاب تاریخی، باید حداقل یک روز دیگر صبر کنند.
موشک فالکون ۹ (Falcon 9) اسپیس‌ایکس (SpaceX) پیش از این قرار بود کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) را روز شنبه طبق منطقه‌ی زمانی شرقی (بامداد یکشنبه ۲۵ آبان) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسانند. این مأموریت با نام کرو-۱ اکنون زودتر از ۱۹:۲۷ روز یکشنبه (۰۳:۵۷ صبح دوشنبه به وقت تهران) انجام نخواهد شد.
در حالی که شرایط برای عملیات پرتاب ۷۰ درصد مناسب است، این تأخیر به دلیل شرایط جوی نامناسب در پی «طوفان گرمسیری اتا» (Tropical Storm Eta) است که بر عملیات بازیابی بوستر موشک فالکون ۹ که قرار است توسط کشتی‌های خودکار اسپیس‌ایکس انجام شود، اثر خواهد گذاشت.
«بنجی رید» (Benji Reed) مدیر ارشد برنامه‌ی پروازهای فضایی سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس در این زمینه گفت: «اساسا موضوع این تأخیر به موقع رساندن کشتی خودکار به منطقه‌ی فرود بوستر بود. با توجه به طوفان گرمسیری، آب‌وهوا به گونه‌ای بود که نتوانستیم کشتی پهپادی را به موقع ترک کرده و به آنجا برسانیم.»
اسپیس‌ایکس از کشتی‌های پهپادی خودکار به‌عنوان بالشتک فرود در اقیانوس اطلس استفاده می‌کند تا نخستین مرحله‌ی موشک فالکون ۹ را برای استفاده‌ی دوباره بازیابی کند. اما هوای مناسب یک فاکتور لازم برای اجرای این عملیات است. بازیابی بوستر این موشک یک مسأله‌ی اساسی به‌شمار می‌رود زیرا اسپیس‌ایکس باید برای پرتاب بعدی که برای ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) برنامه‌ریزی شده است، آماده باشد.
«استیو استیچ» (Steve Stitch) مدیر برنامه‌ی تجاری سرنشین‌دار ناسا گفت: «این بوستر برای ما بسیار مهم است. ما این مرحله‌ای نخست موشک کرو-۱ را برای مأموریت کرو-۲ که در بهار انجام می‌شود هم استفاده خواهیم کرد.»
از سویی با توجه به نتایج تست کووید-۱۹ «ایلان ماسک» مدیرعامل اسپیس‌ایکس که روز گذشته اعلام کرد دو بار مثبت و دو بار منفی شده، مدیر پروازهای فضایی سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس تأکید کرد: «اسپیس‌ایکس و ناسا در حال حاضر هیچ نگرانی در رابطه با ردیابی تماس فضانوردان با شرایط بیماری‌زا ندارند.»
در مأموریت تاریخی «کرو-۱» (Crew-1) که نخستین پرتاب عملیاتی یک فضاپیمای خصوصی محسوب می‌شود، فضانوردان «مایکل هاپکینز» (Michael Hopkins)، «ویکتور گلاور» (Victor Glover) و «شانون واکر» (Shannon Walker) از ناسا و «سویچی ناگوچی» (Soichi Noguchi) از آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) برای شش ماه اقامت و کار به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند رفت. این مأموریت در ابتدا برای ۲۳ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما سپس به ۳۱ اکتبر و در نهایت به اواسط نوامبر (اواخر آبان) موکول شد.
تأخیر فعلی ۲۴ ساعته به معنی سفر طولانی‌تر کپسول دراگون اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. اگر اسپیس‌ایکس مأموریت را روز شنبه آغاز می‌کرد سفر ۸ ساعت و نیم طول می‌کشید اما با تأخیر یک روزه، اکنون زمان رسیدن سه برابر بیشتر خواهد شد. استیو استیچ مدیر برنامه‌ی تجاری سرنشین‌دار ناسا اعلام کرد که از زمان پرتاب تا ایستگاه فضایی بین‌المللی، حدود ۲۷ ساعت زمان نیاز است و این فقط به دلیل شرایط مکانیک مداری است. این زمان بیشتر معنای این است که فضانوردان شب را در کپسول دراگون که «تاب‌آوری» (Resilience) نام دارد، سپری می‌کنند.
به گفته‌ی بنجی رید، این زمان به فضانوردان فرصت می‌دهد تا کپسول دراگون را بیشتر آزمایش کنند. همچنین اسپیس‌ایکس مشتاق است تا ببینند که کپسول دراگون در این مدت نسبتا زیاد با حضور شمار زیادی از فضانوردان در آن، چگونه عمل خواهد کرد. او گفت: «من کاملا مطمئنم که فضانوردان در مدت زمان رسیدن به ایستگاه چندین بار تصاویر زنده از کپسول دراگون پخش خواهند کرد و مناظری را از فراز زمین به‌اشتراک می‌گذارند.»
طبق پیش‌بینی نیروی فضایی آمریکا، هوا برای پرتاب در روز یکشنبه ۶۰ درصد مطلوب است. اگر اسپیس‌ایکس روز یکشنبه هم نتواند پرتاب را انجام دهد فضانوردان کرو-۱ باید سه روز دیگر منتظر بمانند تا روز چهارشنبه ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) دوباره تلاش کنند. این تأخیر بیشتر با توجه به راهپیمایی فضایی خدمه‌ی ساکن در ایستگاه در روز دوشنبه است و علاوه بر این پرتاب در روز سه‌شنبه هم برای رسیدن به ایستگاه، به زمان بسیار طولانی‌تری نسبت به روز یکشنبه نیاز خواهد داشت.
عکس کاور: کپسول کرو دراگون و موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در سکوی پرتاب با آب‌وهوای مناسب
Credit: SpaceX
منبع: Space
 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 6 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها