آیبز نیروی هوایی آمریکا نسل بعدی جنگنده‌ی رادارگریز خود را ساخته است - آی بز

نیروی هوایی آمریکا به طور مخفیانه یک هواپیمای جنگنده را با مهندسی دیجیتال توسعه داده و نسخه‌ی نمایشی آن را ساخته و به پرواز درآورده است. ساخت این جنگنده به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی «سلطه‌ی هوایی نسل بعدی» (Next Generation Air Dominance) صورت می‌گیرد.
«ویل روپر» (Will Roper) دستیار دبیر نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا، در زمینه‌ی خرید، فناوری و تدارکات، در یک کنفرانس ویدیویی گفت: «برنامه‌ی NGAD تا جایی پیش رفته که این نمونه‌ی نمایشی پرواز هم انجام داده و طی این آزمایش‌ها رکوردهای تازه‌ای ثبت کرده است.»
او خاطرنشان کرد: «بسیاری از سامانه‌های مأموریتی که برای NGAD نیاز داریم، بر روی اقلام آزمایشی انجام شده است و خوب کار می‌کنند.»
مهندسی دیجیتال به USAF اجازه می‌دهد تا به سرعت در مسیر طراحی، ساخت و پرواز پروژه‌های تحت NGAD حرکت کند و به گفته‌ی روپر مهندسی دیجیتال همه چیز را تسریع می‌کند. بسیاری از فعالیت‌هایی که پیش از این باید در دنیای واقعی در نظر گرفته می‌شد، مانند کارکرد هم‌زمان سیستم‌ها، اکنون تقریبا به طور کامل می‌تواند در دنیای مجازی شبیه‌سازی شود و این کار اجازه می‌دهد تا مونتاژ نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیما به سرعت صورت بگیرد.
طرح مفهومی جنگنده‌ی NGAD نیروی هوایی آمریکاCredit: US Air Force
پروژه‌های تعریف شده در برنامه‌ی NGAD هم‌اکنون مشغول طراحی، مونتاژ و آزمایش در دنیای دیجیتال است و به بررسی نکاتی می‌پردازد که برای انجام در دنیای واقعی به زمان و هزینه نیاز دارند. روپر در این‌باره گفت: «جت آموزشی پیشرفته‌ی بویینگ T-7A و سامانه‌ی موشک بالستیک زمینی نورثروپ گرامن، از جمله سامانه‌هایی هستند که از مهندسی دیجیتال به صورت گسترده استفاده کرده‌اند.»
«باربارا بارت» (Barbara Barrett) دبیر USAF اشاره می‌کند که هر برنامه‌ای که در نیروی هوایی آمریکا با استفاده از مهندسی دیجیتال توسعه می‌یابد، پیشوند e دریافت می‌کند. برای نمونه eT-7A بیانگر استفاده از مهندسی دیجیتال در هواپیمای آموزشی T-7A است.
به گفته‌ی روپر، پرواز کردن هواپیمای NGAD، تردیدها را درباره‌ی توانایی مهندسی دیجیتال در سرعت بخشیدن به تولید، برطرف می‌کند. او اشاره کرد: «ایده‌ی استفاده‌ی کامل از مهندسی دیجیتال زیر سؤال است. من افراد زیادی را دیده‌ام که می‌گفتند می‌توانید از این روش برای تولید هواپیماهای آموزشی مانند T-7 استفاده کنید اما نمی‌توانید با آن یک سیستم جنگی پیشرفته بسازید.»
او با تأکید بر اینکه علاقه‌مند به جذب سرمایه‌ی بیشتری از بخش خصوصی در مهندسی دیجیتال است، گفت: «ما تا زمانی که از نظر تجاری کمک‌کننده باشد، در این راستا تمرین می‌کنیم و هر برنامه‌ی جدید با ساخت یک سیستم الکترونیکی آغاز خواهد شد. این واقعا جادویی است.»
روپر به جز تأکید بر مهندسی دیجیتال و نمایش چند طرح رایانه‌ای در این کنفرانس ویدیویی، از ارائه‌ی جزئیات بیشتر درباره‌ی جنگنده‌ی تازه خودداری کرد و مشخص نیست که این هواپیما مستقیما توسط USAF ساخته شده و یا توسط یکی از شرکت‌های هوافضایی که طرف قرارداد با آن است، توسعه یافته است.
هرچند با توجه تصاویر و اخبار منتشر شده از پروژه‌هایی که بویینگ برای نیروی هوایی آمریکا انجام می‌دهد، احتمال می‌رود که این شرکت پیمانکار اصلی پروژه‌ی NGAD باشد و برخی آن را نمونه‌ی تازه‌ی B-2 Spirit نورثروپ گرامن می‌دانند. باید دید در آینده چه جزئیاتی از این جنگنده منتشر خواهد شد.

عکس کاور: طرحی مفهومی از نسل بعدی جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا، که لزوما مدل آزمایش شده‌ی اخیر نیست.
Credit: US Air Force
منبع: FlightGlobal

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : دانش تاريخ : 3 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها