آیبز مریخ‌نورد کنجکاوی در منطقه‌ی «ماری انینگ» سلفی تازه‌ای از خود منتشر کرد - آی بز

اگرچه مریخ‌نورد رباتیک «کنجکاوی» (Curiosity) ناسا بیشتر به کاوش و مطالعات علمی در سیاره‌ی سرخ مشغول است و خیلی به دنبال سلفی گرفتن نیست، اما گاهی هم با عکس‌هایی که از خود می‌گیرد هوادارانش را ذوق‌زده می‌کند و حالا تازه‌ترین تصویر از خود را با پس‌زمینه‌ای از منطقه‌ی «ماری انینگ» به اشتراک گذاشته است.
کاوشگر کنجکاوی که حالا بیش از هشت سال را در میان تپه‌های مریخ می‌گذراند، با سلفی تازه‌اش که ابعاد کامل آن در پایگاه مأموریت‌های مریخ ناسا دردسترس است، فعالیت خود را در مکانی به نام «ماری انینگ» (Mary Anning) نمایش می‌دهد. این منطقه به نام یک دیرینه‌شناس انگلیسی قرن ۱۹ میلادی نام گرفته است که در آن زمان، کشف فسیل‌های خزندگان دریایی توسط او تا چندین نسل، به دلیل جنسیت و طبقه‌ی اجتماعی‌اش نادیده گرفته شده بود.
مریخ‌نورد کنجکاوی از ماه جولای (آخر تیر) در این محل است و نمونه‌هایی از مریخ را توسط مته‌ی خود جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کرده است. سلفی تازه‌ی آن که از ۵۹ عکس به‌هم پیوسته تشکیل شده است، در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ (۴ آبان ۱۳۹۹) و در حالی که این کاوشگر در روز مریخی ۲۹۲۲ مأموریت قرار داشت، ثبت شده است.
دانشمندان تیم مأموریت کنجکاوی به دلیل پتانسیل بالای این منطقه در روشن کردن جزئیات مربوط به محیط باستانی مریخ، نامگذاری آن به نام «ماری انینگ» را مناسب می‌دانند. کنجکاوی با استفاده از مته‌ی سنگ در انتهای بازوی رباتیک خود، از سه سوراخ حفاری به نام‌های «ماری انینگ»، «ماری انینگ ۳» و «گروکن» نمونه‌برداری کرده است. «گروکن» بر مبنای نام صخره‌هایی در جزایر شلتند اسکاتلند نامگذاری شده است.
منطقه‌ی نمونه‌برداری ماری انینگ از نگاه مریخ‌نورد کنجکاوی در مریخCredit: NASA/JPL-Caltech/MSSS
این دانشمند رباتیک برای گسترش کاوش مولکول‌های آلی (یا کربن) در سنگ‌های باستانی مریخ آزمایش‌های پیشرفته‌ای را با این نمونه‌ها انجام داده است. از زمان دست‌یابی به دهانه‌ی گیل در سال ۲۰۱۲، کنجکاوی در حال صعود به کوه شارپ برای جست‌وجوی شرایطی است که ممکن است روزی بتوانند از حیات پشتیبانی کنند. کاوشگر کنجکاوی همچنین تصاویری را از پدیده‌های آب‌وهوایی مریخ به زمین ارسال کرده است.
این مریخ‌نورد سال گذشته منطقه‌ای از کوه شارپ به نام «گلن توریدن» (Glen Torridon) را کاوش کرد که احتمالا میلیاردها سال پیش دارای دریاپه‌ها و جویبارهایی بوده است. دانشمندان گمان می‌کنند به همین دلیل است که غلظت بالایی از مواد معدنی شامل رس و مولکول‌های آلی در آنجا کشف شده است.
ماه‌ها طول خواهد کشید تا تیم مأموریت بتواند شیمی و مواد معدنی موجود در نمونه‌های سایت ماری انینگ را تفسیر کند. در همین حال دانشمندان و مهندسان که در هنگام شیوع همه‌گیری کرونا به‌عنوان احتیاط ایمنی، فعالیت‌های خود را به صورت دورکاری پیش می‌برند، کنجکاوی را به ادامه‌ی صعود خود به کوه شارپ هدایت کرده‌اند. هدف بعدی این کاوشگر لایه‌ای از سنگ مملو از سولفات است که در نقاط بالاتر کوه قرار دارد و این تیم امیدوار است که در اوایل سال ۲۰۲۱ به آن برسد. این درحالی است که مریخ‌نورد پشتکار هم حدود سه ماه دیگر به سیاره‌ی سرخ خواهد رسید.

عکس کاور: سلفی مریخ‌نورد کنجکاوی در منطقه‌ی «ماری انینگ» مریخ
Credit: Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS
منبع: NASA

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 6 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها