آیبز «لونار کروزر» تویوتا نخستین خودروی تحت فشار در ماه خواهد بود - آی بز

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (Japan Aerospace Exploration Agency) نام خودروی ماه‌نورد خود که مراحل ساخت نمونه‌ی اولیه را می‌گذراند، انتخاب کرد؛ لونار کروزر.
مسئولان آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن و تویوتا اعلام کردند که خودروی ماه‌نورد ژاپن که نخستین خودروی تحت فشار هوا در ماه خواهد بود، «لونار کروزر» (Lunar Cruiser) لقب گرفته است.
نام این خودروی ماه‌نورد با الهام از خودروی SUV لندکروزر تویوتا، با توجه به حس آشنایی که برای افراد درگیر ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی خودرو و همچنین تیم پژوهشی این پروژه و همچنین برای عموم مردم دارد، انتخاب شده است.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و تویوتا تابستان سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه‌ی یک ماه‌نورد امضا کردند که از فناوری خودروهای پیل سوختی استفاده می‌کند. این دو سازمان طی این همکاری، امسال مشغول ساخت قطعات آزمایشی برای بخش‌های اصلی خودرو و همچنین نمونه‌ی اولیه‌ی Lunar Cruiser هستند.
این کار شامل استفاده از شبیه‌سازی برای تأیید عملکرد قدرت و اتلاف گرما در هنگام راه رفتن، ساخت و ارزیابی لاستیک‌های نمونه و استفاده از واقعیت مجازی و مدل با اندازه‌ی واقعی برای درنظر گرفتن چیدمان تجهیزات درون کابین Lunar Cruiser است.
آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، تویوتا و صنایع سنگین میتسوبیشی، گروه کاری تیم ژاپن (Team Japan Working Group) را رهبری می‌کنند که در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد ۱۳۹۸) به منظور مطالعه‌ی راه‌هایی برای کمک به حضور پایدار انسان در ماه تأسیس شد. هدفی که تحقق آن تقریبا به یک همکاری بین‌المللی نیاز دارد. به‌عنوان مثال، همکاری با ناسا که برنامه‌ی آرتمیس را برای رسیدن به هدفی مشترک گام برمی‌دارد.
ماه‌نورد ژاپن می‌تواند نقشی پررنگ در گسترش حضور انسانی به ماه داشته باشد. برای نمونه طبق چیزی که نمایندگان تویوتا سال گذشته گفتند، این وسیله‌ی نقلیه می‌تواند به فضانوردان در کشف مناطق قطبی ماه برای یافتن آب و یخ و سایر منابع کمک کند.
لونار کروزر نخستین ماه‌نورد سرنشین‌دار نخواهد بود که در تپه‌های خاکستری این کره‌ی خاکی راه می‌رود. ناسا در سه مأموریت آخر آپولو، در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ (۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ خورشیدی) ماه‌نورد Moon Buggies را با هدایت فضانوردان روی سطح ماه به حرکت درآورد. هرچند بر خلاف این ماه‌نوردهای سرنشین‌دار که دارای فشار هوا نبودند و فضانوردان هنگام سوار شدن به آن باید لباس فضانوردی می‌پوشیدند، ماه‌نورد ژاپن کابینی تحت فشار دارد و هنگام سوار شدن به آن، لباس دارای کپسول اکسیژن یک اولویت نخواهد بود.
عکس کاور: طرحی گرافیکی از ماه‌نورد لونار کروزر بر روی ماه
Credit: Toyota/JAXA
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها