آیبز اسپیس‌ایکس ۴ فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد - آی بز

فضانوردان ناسا، ژاپن و اروپا دقایقی پیش سوار بر کپسول سرنشین‌دار دراگون و با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، طی مأموریت کرو-۲ (Crew-2) از خاک آمریکا راهی فضا شدند تا روز آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندند.

کپسول کرو دراگون اسپیس‌ایکس که در نخستین آزمایش پرتاب فضایی سرنشین‌دار خصوصی «باب بنکن» (Bob Behnken) و «داگ هارلی» (oug Hurley) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده بود، اکنون برای دومین بار پذیرای فضانوردان است. به احترام پروازهای شاتل فضایی اندور (تلاش) این فضاپیمای اسپیس‌ایکس هم «اِندِور» (Endeavour) نام گرفته است.

پرتاب کپسول سرنشین‌دار دراگون توسط موشک فالکون ۹ در ساعت ۰۵:۴۹ صبح منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۴:۱۹ به وقت تهران) از سایت پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا انجام شد. پیش از این، روز گذشته برای پرتاب درنظر گرفته شده بود اما با توجه به وضعیت آب‌وهوایی با یک روز تأخیر انجام شد.

پرتاب امروز یازدهمین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۱ است و سومین مأموریت این شرکت است که فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد. «استیو جورزیک» (Steve Jurczyk) مدیر عملیات ناسا در این زمینه گفته بود: «این سومین پرتاب در کمتر از یک سال است؛ دمو-۲، کرو-۱ و اکنون کرو-۲. من بسیار به تیم‌های ناسا و اسپیس‌ایکس افتخار می‌کنم.»

دمو-۲ در ماه می سال گذشته دو فضانورد ناسا را طی یک مأموریت آزمایشی به ایستگاه فضایی برد. چهار فضانورد هم طی مأموریت کرو-۱ در نوامبر (آبان) سال گذشته راهی این آزمایشگاه مداری شده بودند. اکنون این نخستین بار است که فضانوردان با استفاده از یک کپسول و موشک بازیابی شده از پروازهای قبلی، به ایستگاه فضایی می‌روند. بوستر مرحله‌ی اول این موشک که با نام B1061 شناخته می‌شود، این بار هم حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب بر روی سکوی بدون سرنشین شناور «البته که هنوز دوستت دارم» فرود آمد تا برای پرتاب‌های بعدی آماده باشد.

فضانوردان مأموریت کرو-2 در کپسول دراگون اسپیس‌ایکس

فضانوردان مأموریت کرو-۲ در کپسول دراگون اسپیس‌ایکس
Credit: SpaceX

مأموریت کرو-۲ با حضور «روبرت شین کیمبرو» (Robert Shane Kimbrough) و «مگان مک‌آرتور» (Megan McArthur) فضانوردان ناسا انجام می‌شود که به‌عنوان فرمانده و خلبان فعالیت می‌کنند. همچنین فضانورد آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، «آکیهیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) و فضانورد آژانس فضایی اروپا، «توماس پسکی» (Thomas Pesquet) فرانسوی هم در این سفر همراه آنان هستند.

این نخستین بار است که یک فضانورد اروپایی با کپسول سرنشین‌دار دراگون راهی فضا می‌شود. کپسول دراگون در این پرواز حدود ۱۲ دقیقه پس از پرتاب از موشک جدا شد تا سفر مستقل مداری خود را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش بگیرد.

در هفته‌های گذشته فضانوردان مأموریت سایوز MS-18 با پرتاب از خاک روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده بودند. پس از آن فضانوردان مأموریت سایوز MS-17 که ۱۸۵ روز را در ایستگاه فضایی گذرانده بودند در خاک قزاقستان به زمین بازگشتند تا مأموریت «اعزام ۶۴» رسما پایان یابد و مأموریت «اعزام ۶۵» (Expedition 65) آغاز شود.

با رسیدن ۴ فضانورد مأموریت کرو-۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی این آزمایشگاه مداری به‌طور موقت ۱۱ خدمه خواهد داشت که یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها در طول مأموریت بیست ساله‌ی آن خواهد بود. رکورد بیشترین تعداد فضانوردان در ایستگاه فضایی در سال ۲۰۰۹ و زمانی زده شد که ۱۳ فضانورد هم‌زمان در آن حضور داشتند.

عکس کاور: پرتاب کپسول سرنشین‌دار دراگون در مأموریت کرو-۲ ناسا و اسپیس‌ایکس

Credit: NASA

منابع: NASA, Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 92 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.