آیبز اسباب بازی یا موبایل و تبلت ؟ - آی بز

همان‌ طور که همه شما می‌دانید و در جریان زندگی هر روزه در حال جلو رفتن هستید،

امروزه دنیای دیجیتال و استفاده از لوازم هوشمند مانند تلفن‌ همراه، تبلت، و حتی کامپیوتر ها و لپ‌تاپ‌ ها باعث شده‌اند که تغییرات بسیار زیادی در زندگی همه ما انسان ‌ها به وجود بیاید. علاوه ‌بر همه ‌ما بزرگ‌تر ها، ممکن است کودکان ما نیز در دام استفاده از این لوازم هوشمند بیفتند

و تمام اوقات فراغت خود را پای بازی‌ های اینترنتی و بازی‌ هایی که در تلفن‌ های همراه هوشمند و تبلت‌ ها قابل‌ استفاده هستند تلف کنند.

ما در این مطلب قصد داریم که برای شما در رابطه با این ‌که آیا اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت هستند یا خیر؛ برای شما صحبت کنیم.

ممکن است شما مصداق بارز استفاده همه ‌جانبه از موبایل‌ ها و تبلت ‌ها را در کودکان دیده باشید.

برای مثال برخی از کودکان تنها با یک لالایی ضبط ‌شده خاص در موبایل یا تبلت آرام می‌گیرند و تنها با دیدن انیمیشن‌ های متفاوت در گوشی‌های تلفن‌همراه ساکت می‌شوند.

این‌ موضوع می‌تواند بسیار نگران ‌کننده و قابل ‌تأمل باشد.

موبایل و تبلت روی روان کودک شما موثر هستند

بسیاری از کودکان از صبح و هنگامی ‌که از خواب بیدار می‌شود سرشان را در تبلت ‌ها گوشی ‌هایشان فرو می‌برند

و حتی در بسیاری از موارد شب نیز با همین تبلت‌‌ها در آغوش خود به خواب می‌روند. این ‌موضوع می‌تواند تأثیرات بسیار زیاد و غیر قابل‌‌جبرانی برای پدر ها و مادر ها و همچنین زندگی آینده کودکان داشته باشد.

بسیاری از متخصصان رشد و سلامت کودکان و همچنین روان‌ شناسان معتقد هستند که استفاده بیش ‌از حد از تبلت ‌ها و گوشی‌ ها باعث می‌شود که ذهن کودک شما از سریع تر رشد کند؛ به‌ همین دلیل همیشه اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت می‌باشد.

شما به‌‌عنوان یک پدر و مادر می‌توانید با انتخاب اسباب ‌بازی‌ های مناسب برای کودکان‌تان نیاز آن‌ ها را برای استفاده از موبایل و تبلت از بین ببرید و باعث شوید که کودکتان به‌ طور خود به‌ خود به سمت استفاده از این گوشی‌ ها و تبلت‌ ها نرود. توجه نمایید هنگامی ‌که مغز دست ‌نخورده و سالم کودکان در معرض استفاده بیش‌ازحد و کنترل ‌نشده فناوری و گوشی‌های هوشمند و تبلت قرار می‌گیرد، سریع‌ تر رشد می‌کند. تحقیقات علمی بسیار زیادی در این زمینه ثابت کرده‌ است که کودکان هنگامی‌که با اسباب‌ بازی‌ هاس مناسب سن خودشان بازی می‌کنند از رشد مغزی مناسب‌ تری برخوردارند. پس بنابراین بدون ‌شک اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت است.

خطرات استفاده بیش‌ازحد فناوری ‌های هوشمند توسط کودکان

  • اختلالات روانی و به‌ هم ریختن احساسات کودکان
  • آشنا شدن با محتوا های نامناسب
  • ایجاد اختلال در خواب و اضافه‌ وزن کودکان

اختلالات روانی و به‌ هم ریختن احساسات کودکان

یکی از معایبی که استفاده بیش ‌از حد از تلفن‌ های همراه توسط کودکان دارند، بر هم ریختن احساسات و عواطف کودکان می‌باشد.

تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام‌ شده است که نشان می‌دهد کودکانی که معمولاً بیش‌از حد از تلفن‌ همراه و تبلت استفاده می‌کنند بیشتر دچار افسردگی‌ های مختلف می‌شوند،

آنها میگویند که اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت است. همچنین استفاده بیش‌ از حد از تبلت و گوشی‌ های موبایل باعث برهم ریختن قدرت تشخیص کودک شما می‌شود و کودک شما قادر نخواهد بود که احساسات خود را به‌ صورت درست و مانند یک کودک معمولی بروز دهد. این ‌موضوع ممکن است باعث پرخاش‌ های ناگهانی و یا حتی افراطی بودن در بروز برخی از احساسات شود. به ‌طور کلی استفاده بیش ‌از‌حد از موبایل و تبلت تاثیرات بسیار مخربی روی ذهن فرزند شما دارد و این تأثیرات مخرب اگر کنترل نشود ممکن است که زندگی آینده کودک شما را دچار مشکل کند. اگر شما به‌ عنوان یک پدر و مادر نگران آینده و سلامت کودک خودتان هستید حتما استفاده او از تبلت و گوشی موبایل را کنترل کنید. تحقیقات بسیار زیادی نشان می‌دهد که اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت می‌باشد پس سعی کنید که برای کودکان خودتان اسباب ‌بازی ‌های متناسب سن آن ‌ها را تهیه کنید تا آن‌ ها جذب شوند که با اسباب ‌بازی‌ های مناسبی بازی کنند. استفاده از اسباب بازی‌ های مناسب هم برای رشد ذهنی کودک شما مناسب است هم آن را از خطر هایی که فضای مجازی برای آن ‌ها دارد دور می‌کند.

آشنا شدن با محتوا های نامناسب

یکی دیگر از معایب و خطراتی که استفاده بیش ‌از حد از تلفن‌ های همراه برای کودکان دارد آشنا شدن با محتوا ‌ها و مفاهیمی است که ممکن است مناسب سن کودکان شما نباشد. توجه نمایید که چه تبلت و یا گوشی همراه کودک شما به اینترنت متصل باشد و یا چه نباشد ممکن است که محتوا های نامناسبی برای او در دنیای مجازی وجود داشته باشند. درست است که میزان محتوا های نامناسب کودکان در فضا های مجازی مرتبط به وب بیشتر می‌باشد، اما در برخی از برنامه‌ ها و بازی‌ های آفلاین نیز ممکن است مفاهیم نامناسبی برای کودک شما پخش شود. به ‌هر حال تمام اطلاعاتی که در فضای مجازی هستند مختص افراد بزرگسال می‌باشد و به‌ هیچ ‌عنوان برای کودکان ساخته نشده‌اند. کودک شما حتی ممکن است که به‌ طور تصادفی و غیر ارادی نیز با برخی مطالب روبرو شود و کنجکاوی او در رابطه با کسب کردن اطلاعات بیشتر در رابطه با این محتوا ها، ممکن است که کودک شما را به سمت محتوا های خطرناک‌ تری سوق دهد. پس بهتر است که سعی نمایید به ‌عنوان والدین دلسوز، حتما رفتار های کودک خود را در رابطه با کنجکاوی ها در زمینه فضای مجازی و محتوا های نامناسب کنترل کنید و آن ‌ها را تا جایی‌ که می‌شود از محتوا های نامناسب سن آن ‌ها دور کنید تا بتوانید ذهن آن‌ها را سالم‌تر نگه دارید. توجه نمایید که اطلاعاتی که برای سن کودک شما مناسب نیستند می‌تواند خطرات بسیار جدی را در رشد فکر داشه باشند. اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت است زیرا اطلاعات متناسب و مفیدی را در اختیار آنها قرار میدهد.

ایجاد اختلال در خواب و اضافه‌ وزن کودکان

دو مورد از مواردی که استفاده بیش ‌از حد از موبایل و تبلت در کودک شما به وجود خواهد آورد ایجاد اختلال در خواب و همچنین اضافه‌ وزن در کودک شما می‌باشد. این موضوعات از صفر تا صد نشان ‌دهنده این می‌باشند که اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت می‌باشد و شما باید حتماً با اسباب‌ بازی‌ ها جای خالی تکنولوژی را برای کودک خودتان پر کنید. کودکانی که در حال استفاده و بازی کردن با تبلت‌ ها و گوشی‌ های تلفن ‌همراه می‌باشند دچار استرس ‌های متفاوت و مختلف می‌شود. این استرس ‌ها ممکن است در رابطه با برنده شدن در بسیاری از بازی‌ ها و یا نحوه‌ی کسب کردن اطلاعات در رابطه با روش بازی کردن باشند. این استرس ‌ها ممکن است باعث شوند که کودک شما شب ‌هنگام برای خوابیدن دچار مشکل شود و اختلال ‌های بسیار زیادی در ذهن او به وجود خواهد آمد. همچنین استفاده بیش‌ازحد از موبایل و تبلت در شب‌ هنگام که در ساعت خواب کودکان باشد می‌توانند برنامه خواب کودک شما را به‌ هم بریزد. همچنین داشتن استرس و بی ‌تحرکی هنگام استفاده از موبایل ‌ها تبلت‌ ها می‌توانند باعث اضافه‌ وزن کودک شما شود. برخی از کودکان به دلیل استرس دچار پرخوری می‌شوند و این پرخوری می‌تواند در نهایت باعث اضافه ‌وزن آن ‌ها شود. همچنین کودکان هنگام استفاده از گوشی ‌های تلفن ‌های همراه بی ‌تحرک هستند و دچار یکجانشینی می‌شوند که این ‌موضوع نیز یکی دیگر از مواردی است که در اضافه‌ وزن آن ‌ها تاثیرگذار خواهد بود. کودکان می‌توانند به‌جای استفاده از تبلت‌ ها و گوشی ‌ها با استفاده از اسباب‌ بازی‌ ها هم تحرک داشته باشند و هم استرس ‌های آن‌چنانی را در ذهن خود پرورش ندهند، پس اسباب ‌بازی بهتر از موبایل و تبلت است.

نکات مثبت اسباب بازی‌های الکترونیکی

محققین و روانشناسان این پروژه اضافه می‌کنند که اسباب‌بازی‌های الکترونیکی کاملا هم بد نیستند.

برای مثال برخی از برنامه‌های تلویزیونی وجود دارند که بچه‌ها با دیدن آن‌ها علاوه بر سرگرم شدن حروف الفبا را هم یاد می‌گیرند یا حتی بعضی از بازی‌های کامپیوتری می‌توانند ریاضی بچه‌ها را تقویت کنند.

مطالعات نشان داده است اسباب بازی‌هایی که بیشترین تاثیر را در رشد کودک داشته‌اند اسباب بازی‌هایی بودند که مشایعت یک همراه را نیاز داشتند.

 

به همین جهت می‌توان انتظار داشت که داشتن همراه حتی در بازی‌های الکترونیکی هم می‌تواند به بچه کمک کند که از مزایای مشابهی بهره‌مند شود.

با این حال محققین و روانشناسان باز هم اسباب بازی‌های مرسوم را توصیه می‌کنند چون فضای بیشتری برای خلاقیت در اختیار کودک قرار می‌دهند.

در مقایسه با اسباب بازی‌های الکترونیکی، وقتی کودک با اسباب ‌بازی‌های مرسوم بازی می‌کند، تعامل و همبازی شدن با بچه برای خانواده‌ها هم ساده‌تر می‌شود.

بچه‌ها در این فرآیند تعامل، درک زبان بدن و همکاری را یاد می‌گیرند.

چیزی که با صفحه نمایش موبایل و تبلت و بازی کامپیوتری به دست نمی‌آید.

بعضی پدرها و مادرها در مورد مزایای آموزشی اسباب بازی‌های الکترونیکی می‌پرسند و اعتقاد دارند کودک‌شان با استفاده از آن‌ها لغات و جمله‌ها را یاد می‌گیرد.

روانشناس پروژه در پاسخ می‌گوید:

اگر کودک شما می‌تواند با استفاده از این نوع بازی‌ها خواندن را یاد بگیرد

و در عرض ۲۰ دقیقه کلمه‌ی روی صفحه نمایش را بخواند،

مشکلی نیست؛ موضوع تعادل در استفاده از آن است.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که این تعادل به هم بخورد.

خرید اسباب بازی مناسب می تواند کمک بسیاز زیادی به ما کند.

دکتر Elaine Ducharme در ادامه می‌گوید:

ما نمی‌خواهیم کودکان مهارت‌های بین فردی و مهارت‌های اجتماعی خود را از دست بدهند. یکی از مشکلاتی که ما در بچه‌های بزرگتری که بیش از حد از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنند می‌بینیم، افزایش تنش و اضطراب در آن‌ها است.

خرید یک یا دو اسباب بازی الکترونیکی در سال کار بدی نیست.

اما وقتی با خرید چند اسباب بازی مرسوم و ساده در کنار آن تعادل ایجاد می‌کنید،

به رشد ذهنی، خلاقیت و احساسات بچه کمک کرده‌اید.

همچنین فراموش نکنید که وقت گذاشتن برای بازی با بچه‌ها می‌تواند به بهبود مهارت‌های درون فردی و پیشرفت مهارت‌های اجتماعی آن‌ها کمک کند.

خرید اسباب بازی و انواع اکشن فیگور با بهترین قیمت در ژپتویز.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.